Från stadsstyrelsens sammanträde i måndags den 15.12 kan noteras bl.a. dessa beslut:
saknr324
Folkpensionsanstaltens kretscentral för Södra Finland hade anhållit om kommunens utlåtande om en sammanslagning av Folkpensionsanstaltens försäkringsdistrikt för Nordvästra Nyland och Raseborg. En sammanslagning motiveras med bl.a. bättre kvalitet och ökad jämlikhet inom betjäningen samt goda erfarenheter som erhållits av motsvarande sammanslagningar.
Hangö stad har i sitt utlåtande ingentingt emot sammanslagningen, men förutsätter att det inte påverkar kundservicen eller personalens anställningar.
saknr326
Staden lånar fyra miljoner euro. På basis av de offerter man begärt tidigare tar man två lån, båda på 2 miljoner euro.
- En positiv överraskning, kommenterar stadskamrer Leif Nordström räntan på ett av de lån som tas enligt tidningen Västra Nyland.
Kommunfinans gav det mest fördelaktiga lånet, med en fast ränta på 3,99 % under 10 år.
Det andra lånet har en rörlig ränta bunden till 6 månaders euribor plus en marginal till banken på 0,35 %. Ochså detta lån är på 10 år.
- I praktiken går pengarna till hamnen och den pågående reparationen av ro-ro kaj3, berättar Nordström.
onsdag 17 december 2008
Express II, nytt ångfartyg
I tidningen Åbo Underrättelser, den 17.12.1877 kan vi läsa om ett nytt fartyg på linjen Stockholm-Hangö.
Nytt ångfartyg. I måndags anlände till Stockholm från Oskarshamn det för finska transito-ångbåts-aktiebolagets räkning wid der warande mekaniska werkstad nybygda ångfartyget Express II, som kommer att intaga sina turer mellan Stockholm och Hangö och dymedelst uppehålla wintertrafiken. Fartyget, som är 145 fot långt, 23 fot bredt och ligger 10 fot djupt med en last på 3.000 centner, har en propellerångmaskin om 110 hästars kraft. som framdrifwer detsamma till en hastighet af 10 3/4 knop i timmen. Att detsamma, såsom isbrytare betraktadt, är solidt och omsorgsfullt bygdt, säger sig sjelft. Fartyget är indeladt med 5 wattentäta skott. Dess inredning under öfwerbyggnaden består i tre passagerarehytter på hwardera sidan samt en hytt för kaptenen, hytt för städerskan, posthytt m. m. inom en salong, hwarifrån man å en trappa uppkommer till öfre däck. Midskepps är under samma öfwerbyggnad inredd en salong för 2:a klassens passagerare, försedd med minst 12 liggplatser samt en hytt för fruntimmer med 4 liggplatser. I denna trakt finnes äfwen hytter för underbefälet, restauratris och betjening. Förut är skans inredd jemte kabelgatt och källare. Wärmeledning medelst är inledd till alla salonger och hytter. Ångwinsch och andra tidsenliga uppfinningar äro iakttagna wid detta fartgs byggnad. Tacklingen består af 2:ne slättoppade master med bermuda-segel. hwilka äfwen kunna nedtagas under däck. Allt stående gods är af "wire-rope". Fartyget är utrustadt med 3 ypperliga båtar hwaraf de twänne största äro lifräddningsbåtar. Maskinen tillhör hög- och lågtryckningspricipen med injektionskondensor och är så inrättad, att den i fall af behof kan begagnas utan kondensor.
Nytt ångfartyg. I måndags anlände till Stockholm från Oskarshamn det för finska transito-ångbåts-aktiebolagets räkning wid der warande mekaniska werkstad nybygda ångfartyget Express II, som kommer att intaga sina turer mellan Stockholm och Hangö och dymedelst uppehålla wintertrafiken. Fartyget, som är 145 fot långt, 23 fot bredt och ligger 10 fot djupt med en last på 3.000 centner, har en propellerångmaskin om 110 hästars kraft. som framdrifwer detsamma till en hastighet af 10 3/4 knop i timmen. Att detsamma, såsom isbrytare betraktadt, är solidt och omsorgsfullt bygdt, säger sig sjelft. Fartyget är indeladt med 5 wattentäta skott. Dess inredning under öfwerbyggnaden består i tre passagerarehytter på hwardera sidan samt en hytt för kaptenen, hytt för städerskan, posthytt m. m. inom en salong, hwarifrån man å en trappa uppkommer till öfre däck. Midskepps är under samma öfwerbyggnad inredd en salong för 2:a klassens passagerare, försedd med minst 12 liggplatser samt en hytt för fruntimmer med 4 liggplatser. I denna trakt finnes äfwen hytter för underbefälet, restauratris och betjening. Förut är skans inredd jemte kabelgatt och källare. Wärmeledning medelst är inledd till alla salonger och hytter. Ångwinsch och andra tidsenliga uppfinningar äro iakttagna wid detta fartgs byggnad. Tacklingen består af 2:ne slättoppade master med bermuda-segel. hwilka äfwen kunna nedtagas under däck. Allt stående gods är af "wire-rope". Fartyget är utrustadt med 3 ypperliga båtar hwaraf de twänne största äro lifräddningsbåtar. Maskinen tillhör hög- och lågtryckningspricipen med injektionskondensor och är så inrättad, att den i fall af behof kan begagnas utan kondensor.
Etiketter:
express II,
Från Förr,
Hangö,
åbo underrättelser
Stadsdirektör i Hangö efter Axberg.
Den 22 december går ansökningstiden ut för jobbet som ny stadsdirektör i Hangö, och före det hade jag inte tänkt skriva ett ord om vem som ansöker platsen. Men.
Pojos kommundirektör Jyrki Hakkarainen, 42, söker jobbet som stadsdirektör i Hangö.
Hakkarainen bekräftade i slutet på förra veckan för Yle, att han efter diskussioner med politiker i Hangö och med sin familj har fattat beslutet att söka jobbet som blir ledigt då Hangös stadsdirektör Tom Axberg övergår till jobb på Åland.
Hakkarainen ville inte ställa upp på bandad intervju i det skedet. Intressant.
I december 2007 undertecknades ett misstroendevotum mot kommundirektör Jyrki Hakkarainen. Men förslaget om misstroendevotum förlorade med rösterna 17-9 och en "mycket lättad" enligt den enda egna kommentaren, kommundirektör i Pojo fick fortsätta.
Han anklagades bland annat för att inte ha tillräckliga förutsättningar att få kommunens ekonomi i skick.
Jyrki Hakkarainen har som uppgift inom det blivande Raseborg att jobba med näringslivsfrågor.
Han sökte tidigare i höstas jobbet som stadsdirektör i Lojo, men klarade sig där inte till slutstriden.
Hakkarinen är född 11 september 1966, gift med Satu och verkar tycka om Texas Hold'Em. Han har studerat lag vid Helsingfors Universitet.
Endast en person har hittills lämnat in ansökan för stadsdirektörsjobbet i Hangö. Det är Christer Brännkärr, som tidigare jobbade som biträdande stadssekreterare i Hangö under åren 1988-93.
Pojos kommundirektör Jyrki Hakkarainen, 42, söker jobbet som stadsdirektör i Hangö.
Hakkarainen bekräftade i slutet på förra veckan för Yle, att han efter diskussioner med politiker i Hangö och med sin familj har fattat beslutet att söka jobbet som blir ledigt då Hangös stadsdirektör Tom Axberg övergår till jobb på Åland.
Hakkarainen ville inte ställa upp på bandad intervju i det skedet. Intressant.
I december 2007 undertecknades ett misstroendevotum mot kommundirektör Jyrki Hakkarainen. Men förslaget om misstroendevotum förlorade med rösterna 17-9 och en "mycket lättad" enligt den enda egna kommentaren, kommundirektör i Pojo fick fortsätta.
Han anklagades bland annat för att inte ha tillräckliga förutsättningar att få kommunens ekonomi i skick.
Jyrki Hakkarainen har som uppgift inom det blivande Raseborg att jobba med näringslivsfrågor.
Han sökte tidigare i höstas jobbet som stadsdirektör i Lojo, men klarade sig där inte till slutstriden.
Hakkarinen är född 11 september 1966, gift med Satu och verkar tycka om Texas Hold'Em. Han har studerat lag vid Helsingfors Universitet.
Endast en person har hittills lämnat in ansökan för stadsdirektörsjobbet i Hangö. Det är Christer Brännkärr, som tidigare jobbade som biträdande stadssekreterare i Hangö under åren 1988-93.
Etiketter:
axberg,
brännkärr,
hakkarainen,
Hangö,
stadsdirektör
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)