I tidningen Hangö läser vi den 27.12.1900 följande utdrag ur tidningen Teknikern:
Ett nytt uppslag i Hangö hamnfråga. (Ur "Teknikern")
En fråga af mycket stor ekonomisk bärvidd icke allenast för Hangö stad, utan äfven för hela Finland är byggandet af en bäkväm och rymlig vinterhamn vid nämnda stad. För närvarande ligga under pröfning tvenne förslag, det ena uppgjordt af öfverstyrelsen för väg- och vattenbyggnaderna, den andra af baning. Boehm. Det förra afser att förlänga den n. v. molon öfver djupt vatten till Högholmen och såväl där som å molon bygga diverse magasin och en rangeringsbangård, samt genom muddring och sprängning under vatten utvidga hamnbassängen omkring Notholmen och förse denna sålunda vunna bassin med kajer å norra stranden. Det senare förslaget går ut på att förlänga den n. v. molon endast med en vågbrytare och från östra stranden bygga en kaj till Notholmen, hvarinvid magasinen m. m. skulle placeras.
Hvardera af dessa förslag ha gemensamt: a) att bibehålla hamnen å dess nuvarande plats samt att ej ändra förut utförda arrangement, äfven när dessa äro opraktiska (t. ex. gamla molons bibehållande i dess gamla höjd och bredd, tullmagasinets kvarstående o. s. v.) med olämpliga spåranordningar och b) att utföra arbetena hufvudsakligast i hafvets djup.
Då det otvifvelaktigt blir billigare att arbeta på det torra än under vatten frågas "hvarför har intet förslag uppgjorts att bygga Hangö vinterhamn sålunda, att kajmurarna bygdes å fast mark som vanliga fundamenter i grafvar, som kunde hållas torra, hvarefter medelst maskiner jorde ur de afsedda bassinerna skulle undanskaffas och vattnet insläppas, då hamnen vore färdig". Att sålunda bygga en hamn är betydligt billigare än att utföra den på i vårt land brukligt sätt, i djupt och oroligt vatten.
Betraktar man nu terrängen invid Hangö så synes att möjligheter för utvidgandet af den n. v. hamnen inåt land förefinnas: a) öster om tullmagasinet och b) öster om ryska begrafningsplatsen, ett godt stycke inåt land. Detta vore dock ett palliativ, som ej kan tillrådas, ty spåranordningarna blifva här svåra. Frångås gamla hamnen som vinter- och exporthamn och bibehålles den endast som hamn för sommarbåtarna och stadshamn, så finnes invid Hangö plats med utmärkt läge för anläggning af en bekväm hamn. Marken här synes bestå af grus, är tämligen plan och i kajhöjd öfver vattenytan.
Skulle här en kanal i riktning af hufvudinloppsfarleden dragas genom näset, samt därifrån i trubbig vinkel tvänne 90 till 110 m. breda och t.ex 300 m. långa bassiner med 7 m. vattendjup föras i östlig riktning samt å kvarstående mark magasiner och spår byggas, så vunnes en ypperlig hamn utan förskräckande kostnader, och durabelt utförd. I västlig riktning mot kanalen kan lämpligt en reparationsdocka anläggas; till en föreslagen frihamn å Tulludden kunna i framtiden spår ledas öfver en bro i norra änden af kanalen. Vid en dylik anläggning skulle ström och vind i kanalen underlätta isens bortskaffande ur bassinerna samt ut- och inassisterande af isbrytarefartygen underlättas, då sådant skulle ske i farledens riktning. Med egen hjälp bör en vinterbåt kunna reda sig i bassinen och isbrytarens arbete kunde vidtaga först i kanalen och därifrån rakt ut till sjöss. De bägge yttre kajerna äro tillika vågbrytare; den ur bassiner och kanal uttagna jorden skulle användas till bildandet af upplagsplatser; på den naturliga terrängen uppfördes sedan nödiga magasin, kranar, spår o. s. v.
Kostnaderna för detta förslag kunna endast approximativt angifvas, då någon detaljplan och jordpejlingar ej föreligga. Själfva anläggningskostnaden kan (enligt beräkning som förf. anför men som vi här ha utelämnat) anslås till 1,450,000 mk. Om nu härtill lägges 550,000 mk för spår, magasiner, kranar jämte muddring mot farleden och ytterligare 1 miljon för reparationsdockan och oförutsedda utgifter, så blir totalkostnaden 3,000,000 mk. Självfallet variera kostnaderna efter bassinernas dimensioner; här är kajlängden till dem antagen till 1,400 m. För inbesparing kunde vänstra sidan af kanalen förses med träinfattning utan mur, då cirka 200,000 mk vunnes.
Emot den här förordade platsen torde från vissa håll anföras, att den ligger ungefär 2 km från stadens centrum, men detta kommer i en snar framtid ej längre att vara fallet, i det att staden ej kan utvidgas mellan bärgen och nu redan en liflig byggnadsvärksamhet i närheten af den föreslagna platsen pågår och staden altså drager sig hitåt.
Skillnaden i kostnaden för mitt förslag och de förra projekten är så stor, att det helt säkert vore på sin plats att till en början genom sonderingar utröna grundens beskaffenhet på platsen i fråga. Visa sonderingarna ett gynnsamt resultat, synes en fullständig plan med kostnadsförslag för detta alternativ böra utarbetas, och vågar jag hoppas, att den för ärendet tillsatta kommitén skall ingå i pröfning af den af mig framkastade lösningen.
Åbo i november 1900.
H. N(eumann).
lördag 27 december 2008
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)