tisdag 31 augusti 2010
Falsk inspektör säljer förstahjälpen-förpackningar
Meddelande från regionförvaltningsverket:
Inom regionförvaltningverket i Södra Finlands verksamhetsområde har ett fall uppdagats, där en person från ett företag som säljer förstahjälpen-förpackningar har utgett sig för att vara arbetarskyddsinspektör när han har kommit överens om mötestidpunkten per telefon. När den falska inspektören anlände till arbetsplatsen uppvisade han ett identitetsbevis av vilket det framgick att det inte var fråga om en inspektion som arbetarskyddsmyndigheten genomför. Den falska inspektören hade för avsikt att sälja förstahjälpen-förpackningar till företaget.
Närmare upplysningar och kontaktuppgifter fås HÄR.
Utvärdering av inlärningsresultat
Det har i alla andra medier pratats vitt och brett om det årligen återkommande samtalsämnet "stängningen av skolan i Täktom", men nu ser det nog ut som om den blir tvungen att stänga. Tyvärr, för jag begriper mig inte riktigt på de siffror som presenteras som "fakta" och "inbesparingar.
Ett av de andra ämnen bildningsnämnden på sitt möte den 1 september har att ta upp intresserar mig betydligt mera, punkt 38:
"Utvärdering av inlärningsresultat i konst- och färdighetsämnen i åk 9 / mars 2010.
Elever i årskurs 9 valdes slumpmässigt ut enligt anvisningar av Utbildningsstyrelsen. Endast 1/3 av de utvalda eleverna har läst alternativ musik i åk 8 och 9. 2/3 av eleverna har således inte haft musik sedan åk 7."
Så de slumpmässigt utvalda eleverna genomgick högstadiet utan nödvändig utbildning inför följande del:
"Utvärderingen bestod av tre tillfällen à två timmar. Första provet gällde allmänna kunskaper i konst- och färdighetsämnen, andra enbart musik och tredje provet var en produktionsuppgift. I den sistnämnda deltog igen slumpmässigt valda 12 elever av vilka igen enbart 1/3 haft musik sedan åk 7. Eleverna skulle producera egna musikstycken och sjunga inför de andra eleverna - allt videofilmades."
Ingen blir väl så väldigt förvånad över följande text: "Att bli utvärderad i ett ämne som eleven inte läst på två år kan inte vara speciellt motiverande. Det syntes även i resultaten."
Låter det i era öron som i mina öron? Är sådana här vansinnestester verkligen nödvändiga? Och framför allt, hur i hela friden kan sådant här lekas främja utbildningen? Och slumpmässigt utvalda elever? Gud vet hur många talanger världen nu gick miste om!
Fram för jämlikheten, utrota konsten!
Ett av de andra ämnen bildningsnämnden på sitt möte den 1 september har att ta upp intresserar mig betydligt mera, punkt 38:
"Utvärdering av inlärningsresultat i konst- och färdighetsämnen i åk 9 / mars 2010.
Elever i årskurs 9 valdes slumpmässigt ut enligt anvisningar av Utbildningsstyrelsen. Endast 1/3 av de utvalda eleverna har läst alternativ musik i åk 8 och 9. 2/3 av eleverna har således inte haft musik sedan åk 7."
Så de slumpmässigt utvalda eleverna genomgick högstadiet utan nödvändig utbildning inför följande del:
"Utvärderingen bestod av tre tillfällen à två timmar. Första provet gällde allmänna kunskaper i konst- och färdighetsämnen, andra enbart musik och tredje provet var en produktionsuppgift. I den sistnämnda deltog igen slumpmässigt valda 12 elever av vilka igen enbart 1/3 haft musik sedan åk 7. Eleverna skulle producera egna musikstycken och sjunga inför de andra eleverna - allt videofilmades."
Ingen blir väl så väldigt förvånad över följande text: "Att bli utvärderad i ett ämne som eleven inte läst på två år kan inte vara speciellt motiverande. Det syntes även i resultaten."
Låter det i era öron som i mina öron? Är sådana här vansinnestester verkligen nödvändiga? Och framför allt, hur i hela friden kan sådant här lekas främja utbildningen? Och slumpmässigt utvalda elever? Gud vet hur många talanger världen nu gick miste om!
Fram för jämlikheten, utrota konsten!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)