onsdag 25 augusti 2010
Omnibus
Här sökte jag, i anknytning till föregående inlägg, någonting roligt att berätta om formännen i forna tider. Tyvärr hittade jag inte någonting sådant, däremot nog en massa saker som inte var så roliga.
Nämnas kan, kanske, att det 1890 i staden fanns 11 droskor. Och en hel drös oregistrerade sådana, precis som nu.
Däremot hittade jag en liten reklam gällande den första lokaltrafiklinjen, i tidningen "Hangö" från den 25 augusti 1898.
Omnibusen var en hästdragen föregångare till dagens spårvagnar och bussar, och jag skulle mer än gärna se en sådan snurra runt i staden igen. Kanske något för människorna bakom Sea Horse Week att tänka på?
Taxibilar
I ett inlägg i svenska YLE i dag beklagar sig Mats Welander över att våra taxin kör i Helsingfors. Han säger att det för "ett par år sedan" utverkades tillstånd för taxiverksamhet för 19 bilar, medan det nu finns 17.
- Det var två bilar från Helsingin yleiskuljetus som skulle börja trafikera i Hangö, men i verkligheten dök de aldrig upp, säger Mats Welander som är ordförande för Västra Nylands taxibilister.
Och det är ju inte roligt.
Welander har så rätt i att det den 23 augusti 2007 beviljades lov för 19 trafikanter, men han glömmer att kvoten fylldes i slutet på november 2008.
I november 2009 gjorde länsstyrelsen, nuvarande regionalförvaltningsverket, en uträkning som verkade vara baserad på stjärntydningar; Man kom fram till att det behövs 1,86 taxibilar/1000 invånare. Det här betydde då att vi fick 18 tillstånd till staden. Och inte blir de fler i år heller, om matematiken är densamma.
För mig spelar det ingen större roll om bilarna är i "Hesa" eller "Eknäs", eller "någonannanstans". Problemet kvarstår, det är hopplöst att få en bil i Hangö, stundvis. Till och med med enbart 17 bilar borde det finnas en bil att tillgå vid behov, tycker jag.
Ett intressant faktum i inslaget på YLE är det att bilden där Welander poserar framför en taxi är tagen på torget i Ekenäs. Kunde han inte ta sitt lov med sig och komma till Hangö för att betjäna de kunder han säger att behöver en bil här?
- Det var två bilar från Helsingin yleiskuljetus som skulle börja trafikera i Hangö, men i verkligheten dök de aldrig upp, säger Mats Welander som är ordförande för Västra Nylands taxibilister.
Och det är ju inte roligt.
Welander har så rätt i att det den 23 augusti 2007 beviljades lov för 19 trafikanter, men han glömmer att kvoten fylldes i slutet på november 2008.
I november 2009 gjorde länsstyrelsen, nuvarande regionalförvaltningsverket, en uträkning som verkade vara baserad på stjärntydningar; Man kom fram till att det behövs 1,86 taxibilar/1000 invånare. Det här betydde då att vi fick 18 tillstånd till staden. Och inte blir de fler i år heller, om matematiken är densamma.
För mig spelar det ingen större roll om bilarna är i "Hesa" eller "Eknäs", eller "någonannanstans". Problemet kvarstår, det är hopplöst att få en bil i Hangö, stundvis. Till och med med enbart 17 bilar borde det finnas en bil att tillgå vid behov, tycker jag.
Ett intressant faktum i inslaget på YLE är det att bilden där Welander poserar framför en taxi är tagen på torget i Ekenäs. Kunde han inte ta sitt lov med sig och komma till Hangö för att betjäna de kunder han säger att behöver en bil här?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)