Ab South Coast Tourist Service Oy har till byggnadstillsynsbyrån inlämnat fem lovansökningar som gäller utvecklandet av servicen vid Silversand campingområde.
Mycket bra, Silversand-området har varit närapå en skamfläck bland campingområden i landet. Tanken är nu att uppgradera campingen till en fyrstjärning campingplats från och med inkommande säsong.
Hur man har planerat att, som det uppges på Hangötidningen, få inklämt 11 nya stugor, två bastun, en quick-stop plats (vad nu det är) och en ny receptionsbyggnad på 5 bygglov är en annan sak.
Tidtabellerna skiter sig, som vanligt i Hangö, på grund av inlämnade besvär. Hangö miljöförenings ordförande Pertti Sundqvist anser, i korthet, att bullernivån från landsvägen och cartingbanan, samt stank från industrin i närheten omöjliggör detta projekt.
Besvärsinlagan går att läsa i PDF-form på stadens hemsidor HÄR. Varifrån jag även plockat herr Sundqvists namnteckning, i fall av att någon undrar.
Håhhåjja.
lördag 23 januari 2010
Vinterstorm
Tidningen Hangö berättar om en resa, som måste ha varit av det obehagligare slaget, i sitt nummer av den 23 januari 1898:
- Ångbåtsmissöde. Ångaren Rurik, som senaste onsdag omkring kl. 10 på aftonen utgick härifrån med obetydlig last destinerad till Stettin, öfwerfölls kl. 1 på natten af en orkanlik storm med ytterst wåldsam sjögång, hwilket förorsakade att fartyget förlorade styrförmågan. Kl. 4 torsdag morgon hade ångaren Hangö fyr i N. t. O. på cirka 14 min. distans. Kl. 5-tiden bedarrade stormen något, men sjön war fortfarande hög och fartyget arbetade wåldsamt. Kl. 6 på morgonen, då fartyget åter började styra, sattes kursen WSW. Kl. 11 på f. m. obserwerades att watten inträngt uti förrummet. Maskinpumpen sattes genast i gång i och för länsning, men till följd af fartygets häftiga rörelser tjänstgjorde pumpen illa och wattnet ökades oaktadt pumpen arbetade med full fart. Wattnet slog upp i lasten så att en del balar blefwo genomblötta. Man började nu länsa äfwen med pytsar, men då wattnet det oaktadt fortfarande ökades, beslöt man, efter hållet skeppsråd, att wända tillbaka till Hangö för att där stufwa undan lasten och upprifwa garneringen i och för lävkans upptäckande och tätande. Kl. 1 torsdag middag wände man och började styra NNO samt försökte hålla undan sjön. Man fick nu också fartyget i det närmaste läns, men då pumpen stått stilla cirka ½ timme, hade wattnet åter stigit så att det nådde upp till lasten. Det länsades på nytt, men efter en kortare stund slog wattnet ånyo upp ända till lasten. Man war ombord numera öfwertygad om att någon swårare läcka förefanns. Kl. ½8 torsdag afton lade ångaren till wid molon i Hangö hamn.
Wid i fredags wärkstäld besiktning å ångaren kunde någon läcka ej upptäckas, hwarför man antager att wattnet inträngt genom bottenwentilen och donkeypumpen.
Sjöförklaring afgafs i fredags inför härwarande rådstufwurätt af Ruriks befälhafware, kapten A. C. W. Cederlund.
I fredags på e. m. afgick Rurik åter härifrån till Stettin.
- Ångbåtsmissöde. Ångaren Rurik, som senaste onsdag omkring kl. 10 på aftonen utgick härifrån med obetydlig last destinerad till Stettin, öfwerfölls kl. 1 på natten af en orkanlik storm med ytterst wåldsam sjögång, hwilket förorsakade att fartyget förlorade styrförmågan. Kl. 4 torsdag morgon hade ångaren Hangö fyr i N. t. O. på cirka 14 min. distans. Kl. 5-tiden bedarrade stormen något, men sjön war fortfarande hög och fartyget arbetade wåldsamt. Kl. 6 på morgonen, då fartyget åter började styra, sattes kursen WSW. Kl. 11 på f. m. obserwerades att watten inträngt uti förrummet. Maskinpumpen sattes genast i gång i och för länsning, men till följd af fartygets häftiga rörelser tjänstgjorde pumpen illa och wattnet ökades oaktadt pumpen arbetade med full fart. Wattnet slog upp i lasten så att en del balar blefwo genomblötta. Man började nu länsa äfwen med pytsar, men då wattnet det oaktadt fortfarande ökades, beslöt man, efter hållet skeppsråd, att wända tillbaka till Hangö för att där stufwa undan lasten och upprifwa garneringen i och för lävkans upptäckande och tätande. Kl. 1 torsdag middag wände man och började styra NNO samt försökte hålla undan sjön. Man fick nu också fartyget i det närmaste läns, men då pumpen stått stilla cirka ½ timme, hade wattnet åter stigit så att det nådde upp till lasten. Det länsades på nytt, men efter en kortare stund slog wattnet ånyo upp ända till lasten. Man war ombord numera öfwertygad om att någon swårare läcka förefanns. Kl. ½8 torsdag afton lade ångaren till wid molon i Hangö hamn.
Wid i fredags wärkstäld besiktning å ångaren kunde någon läcka ej upptäckas, hwarför man antager att wattnet inträngt genom bottenwentilen och donkeypumpen.
Sjöförklaring afgafs i fredags inför härwarande rådstufwurätt af Ruriks befälhafware, kapten A. C. W. Cederlund.
I fredags på e. m. afgick Rurik åter härifrån till Stettin.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)