Under början av året 1937 var den brännande frågan i Hangö behovet av ett byggande av viadukten. För att få klarhet i trafikmängderna över första övergången lät staden utreda detta. Inslaget i tidningen Hangö fanns att läsa den 13 mars.
Den 25:e samma månad kan vi läsa om resultatet av densamma:
Överraskande stor trafik över första övergången.
Resultatet av den verkställda "trafikräkningen" föreligger.
Vi ha tidigare nämnt, att stadsstyrelsen beslutat iscenssätta en s.k. trafikräkning vid första övergången för att därigenom åvägabringa material, som kunde vara av orienterande betydelse, då man åter en gång på fullt allvar tar itu ned frågan om en viadukt vid övergången.
Denna räkning föranstaltades från den 12 mars till och med torsdagen den 18 mars. Man kan tryggt säga, att resultatet av räkningen blev överraskande, då knappast någon föreställt sig, att trafiken över övergången vore av den omfattning som nu med ojävbara siffror visas, eller att tågväxlingen beredde det omak, som nu bevisas vara fallet. Särskilt anmärkningsvärda synas siffrorna från de tvenne sista dagarna vara, beroende på att vår vintertrafik, som under de tidigare dagarna praktiskt sett helt låg nere, då ånyo kommit igång efter pausen under veckoskiftet. Så här ser nu de hopbragta siffrorna ut för de skilda dagarnas vidkommande:
Fredagen den 12 mars: passerade bilar 434, passerade hästforor 166, passerade fotgängare 4.349, bommarna nedfällda under 9 timmar 5 minuter av de 16 timmar räkningen pågick 6 f.m. - 10 e.m. Här kan anmärkas, att antalet passerande bilar etc. givetvis gäller trafiken i båda riktningarna. Det kan också påpekas, att den tid bommarna hållits nedfällda kontrollerats av två personer, vilkas uppgifter sedan jämförts med varann. I övrigt har en person hållit räkning på trafiken i den ena riktningen och en annan person i den andra riktningen, varigenom största möjliga säkerhet vunnits.
Lördagen den 13 mars: bilar 411, hästfordon 214, personer 6.420, bommarna nedfällda 7 timmar 30 minuter.
Söndagen den 14 mars: bilar 200, hästfordon 214, personer 5.075, bommarna nedfällda 6 timmar 8 minuter.
Måndagen den 15 mars: bilar 408, hästfordon, 117, personer 5.276, bommarna nedfällda 7 timmar 28 minuter.
Tisdagen den 16 mars: bilar 450, hästfordon 100, personer 4.725, bommarna nedfällda 5 timmar 47 minuter.
Onsdagen den 17 mars: bilar 220, hästfordon 135, personer 4.184, bommarna nedfällda 6 timmar 32 minuter.
Torsdagen den 18 mars: bilar 637, hästfordon 128, personer 4.815, bommarna nedfällda 10 timmar 40 minuter.
onsdag 25 mars 2009
Brand i Krogars
En allvarlig brand utbröt i Hangö på lördagsmorgonen. Det var en garagebyggnad på 70 kvadratmeter som fattade eld vid Grönviksvägen i Krogars så att fem räddningsenheter måste rycka ut.
Ingen människa skadades men byggnaden förstördes totalt och med den tre bilar. Egendomsskadorna uppskattas till 50 000 euro.
Orsaken till branden är oklar, men räddningsmanskapet bedömer att det kan ha varit en av bilarna eller elektriciteten i huset som fattade eld.
Näytä suurempi kartta
Ingen människa skadades men byggnaden förstördes totalt och med den tre bilar. Egendomsskadorna uppskattas till 50 000 euro.
Orsaken till branden är oklar, men räddningsmanskapet bedömer att det kan ha varit en av bilarna eller elektriciteten i huset som fattade eld.
Näytä suurempi kartta
Avstängda vägar
Rörsanering på Kapellhamnsvägen.
Vatten- och avloppsverket sanerar Kapellhamnsvägens rörnät på avsnittet mellan Ankargatan och Juviksgatan.
Det föranleder att vägavsnittet kommer att vara avstängt för allmän trafik under saneringen. Störningar i vattendistributionen samt kvalitetsavvikelser i vattnet kan också förekomma på området. Arbetena beräknas vara utförda i April.
Vatten- och avloppsverket sanerar Kapellhamnsvägens rörnät på avsnittet mellan Ankargatan och Juviksgatan.
Det föranleder att vägavsnittet kommer att vara avstängt för allmän trafik under saneringen. Störningar i vattendistributionen samt kvalitetsavvikelser i vattnet kan också förekomma på området. Arbetena beräknas vara utförda i April.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)