Stadsstyrelsen har på sitt möte i kväll en hel del att ta ställning till. Vilket helt naturligt är i sin ordning, det är därför den finns till. Dynamitfabriken behöver mera utrymme, befattningar ska tillsättas och ledigförklaras, tomter ska delas ut o.s.v...
Hamnen och dess slantar tar naturligtvis upp en del tid, så som vanligt, viket även det är helt i sin ordning då det ännu är ganska nytt att ha spektaklet som ett affärsverk. Vad som däremot inte är nytt är tågfärjor, fastän svenska YLE försöker få oss att tro motsatsen.
På svenska YLE tar man fasta på en del av stadens svar på Nylands förbunds begäran om ett utlåtande till landskapsplanen, här gäller det då Nyland, i vilken det sägs "Hangö hamn jämte järnvägsförbindelserna bör beaktas i landskapsplanen som en potentiell hamn för tågfärjetrafik."
Det här tycker man på YLE att är en stor nyhet, då man går ut med en rubrik som frågar: Tågfärjetrafik till Hangö?
Som om det vore någonting nytt.
Är minnet hos dagens journalister verkligen så kort, eller är de enbart enfaldiga? Kan det vara så att ingen mera bryr sig i att ta reda på fakta? Hamnen och järnvägen har gått hand i hand sedan slutet av 1800-talet, till Raseborgarnas stora förtret, vilket även titt som tätt går att utläsa bland kommentarerna i de inägg som berör vår stad.
Och Railship? Någon som minns dem?
måndag 5 september 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)