En trevligare dagisgård önskar Janica Jansson att barnen i Skogshyddans daghem ska få, läser jag på tidningen Västra Nyland. Hon arbetar som bäst på Skogshyddan och gör på detta sätt sitt slutarbete för att bli närvårdare.
Ett nog så lovvärt företag, är min spontana reaktion då jag ser bilden på hur innergården där ser ut nu. Jansson själv säger i intervjun att gården ser "eländig" ut, men jag tycker nog att hon tar till i underkant med den beskrivningen.
Tanken är att företag och privatpersoner ska delta rent ekonomiskt i projektet genom donationer och uppköp på en loppmarknad som ordnas på Skogshyddan från och med inkommande måndag. Ett tiotal tusnar i dagens pengar är det meningen att man ska få ihop på detta sätt, och det målet får man ju hoppas att hon lyckas med.
Mera sådana här projekt kunde man gärna få se och höra om.
onsdag 30 mars 2011
Drottningberget är sålt!
En notis i tidningen "Wiborgs Tidning" får mig att fundera på vad det egentligen är för ett kontrakt som staden satt upp med den gode Hjallis. Måhända är det Hjallis som blir blåst, inte staden:
Drottningberget vid Hangö lärer hafva blifvit försåldt, för att sprängas och transporteras till S:t Petersburg, sedan man först förvandlat det i vackra, släthuggna qvaderstenar, med hvilka Liteinaja bron öfver Nevan kommer att byggas. Hangögraniten skall vara finkornigare, tätare och fastare än den vid Pytterlaks, och anses derföre till brobyggnaden användbarare. Den färdighuggna stenen kommer att allt efter behofvet vid byggandet af jernvägen hemtas till Petersburg, emedan man der saknar upplagsplats för så stora partier, som man skulle nödgas på engång afsända sjöledes. Härigenom blir väl transporten dyrare, men dessa ökade utgifter uppvägas å andra sidan af deremot svarande fördelar.
Drottningberget vid Hangö lärer hafva blifvit försåldt, för att sprängas och transporteras till S:t Petersburg, sedan man först förvandlat det i vackra, släthuggna qvaderstenar, med hvilka Liteinaja bron öfver Nevan kommer att byggas. Hangögraniten skall vara finkornigare, tätare och fastare än den vid Pytterlaks, och anses derföre till brobyggnaden användbarare. Den färdighuggna stenen kommer att allt efter behofvet vid byggandet af jernvägen hemtas till Petersburg, emedan man der saknar upplagsplats för så stora partier, som man skulle nödgas på engång afsända sjöledes. Härigenom blir väl transporten dyrare, men dessa ökade utgifter uppvägas å andra sidan af deremot svarande fördelar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)