onsdag 4 mars 2009

Fertiliteten sjunker även i Raseborg

YLE Västnyland rapporterar med en stor rubrik klockan 20:37 att det är: "Dyster skolstatistik i Hangö", och fortsätter som följer:

I Hangö minskar antalet inskrivna till de svenska skolorna drastiskt i höst. Just nu finns det totalt 55 elever på första klass i de svenskspråkiga hangöskolorna. Nästa höst blir de endast 35.

Det här kunde man konstatera när inskrivningen av de nya ettorna ordnades i Hangö. För de finska skolorna är resultatet ungefär det normala med 53 nya ettor.

Värst drabbas Hangöby skola, som vanligtvis fått 15 till 20 nya ettor årligen. Nästa höst börjar endast nio ettor i Hangöby skola.

*****

Som Hangöbo utan språkbarriärer kan jag konstatera att statistiken för nya ettor i Raseborg är betydligt dystrare (Samma källa):

Också i Raseborg vet man nu antalet ettor i de olika skolorna. Nu har ungefär 200 nya ettor anmält sig för att börja skolan i de svenska skolorna i Raseborg i höst.

*****

Som en medveten person, då det gäller socialt ansvar, kan jag gärna ta på mig en del av skulden till att inga barn föddes för 6-7 år sedan.

Om fröknarna i Raseborg plötsligt är intresserade av nästa 7-års periods skolinskrivningar, är jag säker på att det i Hangö finns intresserade kandidater till faderskap.

*****

Ett annat, och viktigare faktum, är ju att; nativiteten sjunker i hela landet. Kanhända beror det på samhället?

Mera siffror: Vi har nu, per familj, 1,45 barn (i sjunkande), enligt riksdagens beräkningar HÄR. Vanlig enkel matematik säger mig att det inte är bra.

Men att smälla förstaklasister i en halvpolitisk propagandarubrik tycker jag att är förnedrande för en reporter som har betalt för att vara en objektiv reporter på YLE.

*****

Nativitet bör inte förväxlas med naivitet, även om det kan tyckas att de ofta går hand i hand.

Oro i hamnen

Inget nytt under solen, kunde man kanske säga om följande artikel; plockad ur tidningen Hangö från den 4.3.1933:

Oro i hamnen.

Redan under flera vintrar har som känt en viss irritation kunnat förmärkas bland arbetarna på vår ort med anledning därav, att främmande arbetskraft i icke alldeles obetydlig utsträckning till vintersäsongen ankommit hit och även i viss grad beretts arbetsförtjänst.

Detta förfarande ha arbetarna på orten ansett obeskedligt, då de menat, att de borde ha förmånsrätt till det arbete som kan erbjudas i hamnen under den korta tid trafiken i denna är något livligare. Gentemot detta anföra arbetsgivarna att de i främsta rummet måste se till, att de få dugande och fackkunnigt folk, som får arbetet att löpa. Dessutom göres från detta håll gällande, att de verkligt dugande och ordentliga arbetarna alltid ha tillfälle till förtjänst, medan i främsta rummet loja och oordentliga arbetare bli förbigångna.

Vi ämna ej här söka analysera, vilkendera parten som har rätt. Synpunkter tala för båda uppfattningarna. Såsom fältet ligger kan man emellertid förstå, att en irritation bland Hangö-arbetarna lätt uppstår, särskildt under så svåra arbetstider som den nuvarande. Denna irritation har de senaste dagarna tagit sig flera uttryck. På onsdagen uppvaktades stadsdirektören av en rätt stor skara arbetare, som till honom önskade framföra sina önskemål. Då han emellertid var borta, avstodo arbetarna från den beramade uppvaktningen och inskränkte sig till att inlämna en skrivelse i saken till stadsstyrelsen. I går, då ångf. Bore VIII ankom, blev saken ånyo aktualiserad. Stämningen på hamnen blev till och med så spänd, att polisen såg sig nödsakad att sända en större styrka ner till hamnen för att uppehålla lugn och ordning. Bra vore under dylikt förhållande, om någon slags kompromiss kunde på fredlig väg fås till stånd. Så stark som irritationen bland arbetarna nu är, är det fara värt, att det i ett obevakat ögonblick leder till obetänksamheter.

Det kan nämnas, att polisen funnit situationen så allvarsam, att förstärkningar rekvirerats från Helsingfors.


Selim snart färdigt

Nycandergatan öppnas för fordonstrafik.

Nycandergatan har varit stängd för fordonstrafik till följd av byggnadsarbetena vid Bostadsaktiebolaget Selim. Gatan stängdes i oktober år 2007 och den öppnas igen vecka 14, i början av april.

Den del av gatan som har varit stängd asfalteras av Hartela Oy i maj. Trafiken på Nycandergatan kommer att såsom tidigare vara dubbelriktad, berättar stadsingenjör Martti Kerkelä på stadens hemsidor.