fredag 17 april 2009
Östra hamnens terasser
Terrassernas hyror i Östra hamnen.
Stadsstyrelsen fattade 23.4.2007 § 127 beslut om kvadratmeterpriset för terrassområdena i Östra hamnen för åren 2007-2008. Längs Hamngatan fastslogs hyran till 15,80 m² samt i Granstedts park området mellan magasinen samt HSF fastslogs hyran till 7,90 €/m².
För åren 2009-2010 är det motiverat att justera hyran närmast genom att beakta ändringarna i levnadskostnadsindex, anser stadsstyrelsen. En aning sent påtänkt, kanske. Men i alla fall.
Dessutom har magasinens avfallshantering inte fungerat på ett tillfredsställande sätt, många av restaurangerna har fortfarande utan tillstånd hållit avfallskärl, återvinningskärl och övrigt till restaurangverksamheten hörande föremål utanför magasinen och terrassområdet.
Gränsen till magasinen går vid väggen och områdena utanför är gatuområden eller trafikled för lätt trafik. På området har fram till i fjol funnits en gemensam avfallsbyggnad, som inte mera räcker till för de ökade behoven av avfallshantering. Därför har staden till området skaffat en avfallspress, vars kostnader inklusive administrativa kostnader uppbärs av restaurangföretagarna.
Det har, skandalöst nog, varit svårt att få alla företagare med i avfallshanteringen, varför det är allt skäl att koppla anslutningen till avfallshanteringen till de villkor staden ställer för uthyrningen av terrasserna.
Staden hyr inte ut terrassområdet om man inte deltar i den ordnade avfallshanteringen.
Ridvägarna i Hangö
Det är inget nytt fenomen att vägarna i denna stad är i ett dåligt skick. Redan den 17 april 1892 kunde man i tidningen Hangö läsa följande inlägg:
- Ridwägarna i Hangö omnäjd. En för Hangö badanstalt intresserad person har från hufwudstaden tillskrifwit oss och bedt oss fästa wederbörandes, särskildt i Täcktom och Hangö byar, uppmärksamhet på att de till nämnda byar ledande wägarna förstöras för ridt genom att fyllas med grof bullersten. Den mjuka sanden är, om den också icke motswarar idealet för en ridwäg, tusenfaldt att föredraga framför "chansséer" af sådan beskaffenhet som dem man sistlidne wår på ofwan angifwet sätt försökte skapa. - Likaså hade den eljes så trefliga wägen till Tulludden sista sommaren genom enahanda åtgärd till största delen förlorat sitt behag för ridsporten.
Denna sommar wäntas c:a 20 ridhästar till Hangö. Då badgästerna såwäl för själfwa staden som dess wäxande omgifning spela en högst betydande ekonomisk roll, och då widare tillfället att här kunna bedrifwa ridsport utgör en af badortens lockelser, kan det ej nekas att den här berörda frågan är wäl wärd att beaktas af dem som i saken kunna något tillgöra. Om man tillswidare ej har råd att bygga ordentliga wägar (med lera m. m.) är det bättre att lämna dem orörda i sitt gamla skick - ty, heter det i skrifwelsen - sanden är nog bättre än bullerstenar.
Numera parkerar de ju hästarna mitt i stan under Seahorse Week, som för övrigt ordnas under tiden 22 - 26.7, så det går ju nog bra ändå.
En mera cynisk person kunde kanske här tillägga, att redan då bestämdes det från sommargästernas sida hur staden skulle te sig.
- Ridwägarna i Hangö omnäjd. En för Hangö badanstalt intresserad person har från hufwudstaden tillskrifwit oss och bedt oss fästa wederbörandes, särskildt i Täcktom och Hangö byar, uppmärksamhet på att de till nämnda byar ledande wägarna förstöras för ridt genom att fyllas med grof bullersten. Den mjuka sanden är, om den också icke motswarar idealet för en ridwäg, tusenfaldt att föredraga framför "chansséer" af sådan beskaffenhet som dem man sistlidne wår på ofwan angifwet sätt försökte skapa. - Likaså hade den eljes så trefliga wägen till Tulludden sista sommaren genom enahanda åtgärd till största delen förlorat sitt behag för ridsporten.
Denna sommar wäntas c:a 20 ridhästar till Hangö. Då badgästerna såwäl för själfwa staden som dess wäxande omgifning spela en högst betydande ekonomisk roll, och då widare tillfället att här kunna bedrifwa ridsport utgör en af badortens lockelser, kan det ej nekas att den här berörda frågan är wäl wärd att beaktas af dem som i saken kunna något tillgöra. Om man tillswidare ej har råd att bygga ordentliga wägar (med lera m. m.) är det bättre att lämna dem orörda i sitt gamla skick - ty, heter det i skrifwelsen - sanden är nog bättre än bullerstenar.
*****
Numera parkerar de ju hästarna mitt i stan under Seahorse Week, som för övrigt ordnas under tiden 22 - 26.7, så det går ju nog bra ändå.
En mera cynisk person kunde kanske här tillägga, att redan då bestämdes det från sommargästernas sida hur staden skulle te sig.
Etiketter:
badgäster,
Hangö,
seahorse week,
tulludden,
täktom
Rautaruukki utökar produktionen
Samtidigt som Rautaruukki meddelar om mera permitteringar i resten av landet, kommer man med goda nyheter för enheten i Lappvik.
Rautaruukki i Lappvik kan utöka sin produktion ansenligt efter att en produktionslinje i Tavastehus läggs ner. Från den nedlagda linjen flyttas två dimensionsgrupper till en svetslinje i Lappvik, vilket betyder att Lappvik borde kunna utöka sin produktion med över 20 procent. För det här behövs tolv personer vilket gör att permitteringarna som nu är i gång i Lappvik underlättas en aning.
Fabrikschef Karl Råstedt är naturligtvis glad för att Rautaruukki har valt att satsa på Lappvik. Man producerar nu 90 000 - 100 000 ton per år. Tillägget från Tavastehus kan betyda 20 000 ton till.
Rautaruukki i Lappvik kan utöka sin produktion ansenligt efter att en produktionslinje i Tavastehus läggs ner. Från den nedlagda linjen flyttas två dimensionsgrupper till en svetslinje i Lappvik, vilket betyder att Lappvik borde kunna utöka sin produktion med över 20 procent. För det här behövs tolv personer vilket gör att permitteringarna som nu är i gång i Lappvik underlättas en aning.
Fabrikschef Karl Råstedt är naturligtvis glad för att Rautaruukki har valt att satsa på Lappvik. Man producerar nu 90 000 - 100 000 ton per år. Tillägget från Tavastehus kan betyda 20 000 ton till.
Nytt kontrakt för hamnen
Det ser ut som om hamndirektör Paavo Lyytikäinen lyckats bra igen.
I början på april började förhandlingarna med gasrörsbyggarbolaget Nord Stream om upplagring av rör, människor och material för projektet i Hangö hamn. Nu har Hangö hamn slutit avtal med det franska företaget Eupec, som är huvudentreprenör för gasrörsprojektet Nord Stream mellan Ryssland och Tyskland. Projektets mellanlager kommer enligt avtalet att finnas i Hangö hamn under åren 2010-2012.
Bravo Paavo!
Hangö hamn ordnar mellan sju och åtta hektar förrådsutrymme för gasrören i Västra hamnen. Gasrören förbehandlas på beläggningsinrättningen i Kotka hamn. En del rör transporteras sedan till mellanlagret i Hangö. Sedan flyttas de till arbetsplatsen på öppet hav, där rören sänks ned på Västa Finska vikens havsbotten.
Gasrörsförrådet inbringar enligt Lyytikäinen hamnen årsinkomster i miljonklass. Det är svårt att bedöma exakt hur stora inkomsterna blir. Avtalet gäller nämligen inte enbart lagerfunktioner utan också fartygstrafik. På arbetsplatsflottan kommer det att arbeta hundratals personer och de utnyttjar också tjänster från Hangö.
I januari rodde ju Lyytikäinen i hamn, förlåt mig ordleken, ett kontrakt med Scandlines för trafik fram till 2013. Fortsätter han så här, så kommer små barn i framtiden att döpas efter honom.
I början på april började förhandlingarna med gasrörsbyggarbolaget Nord Stream om upplagring av rör, människor och material för projektet i Hangö hamn. Nu har Hangö hamn slutit avtal med det franska företaget Eupec, som är huvudentreprenör för gasrörsprojektet Nord Stream mellan Ryssland och Tyskland. Projektets mellanlager kommer enligt avtalet att finnas i Hangö hamn under åren 2010-2012.
Bravo Paavo!
Hangö hamn ordnar mellan sju och åtta hektar förrådsutrymme för gasrören i Västra hamnen. Gasrören förbehandlas på beläggningsinrättningen i Kotka hamn. En del rör transporteras sedan till mellanlagret i Hangö. Sedan flyttas de till arbetsplatsen på öppet hav, där rören sänks ned på Västa Finska vikens havsbotten.
Gasrörsförrådet inbringar enligt Lyytikäinen hamnen årsinkomster i miljonklass. Det är svårt att bedöma exakt hur stora inkomsterna blir. Avtalet gäller nämligen inte enbart lagerfunktioner utan också fartygstrafik. På arbetsplatsflottan kommer det att arbeta hundratals personer och de utnyttjar också tjänster från Hangö.
I januari rodde ju Lyytikäinen i hamn, förlåt mig ordleken, ett kontrakt med Scandlines för trafik fram till 2013. Fortsätter han så här, så kommer små barn i framtiden att döpas efter honom.
Etiketter:
eupec,
hamndirektör,
hangö hamn,
lyytikäinen,
nord stream,
scandlines,
västra hamnen
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)