Tidningen Hangö den 24.1.1892 har detta för mig tillsvidare intetsägande inlägg. Kan någon hjälpa mig med vad det är för förordning de skriver om, jag har inte hittat några uppgifter.
- För öfwerträdelse af föreskrifterna i gällande förordning om passagerareångfartyg har Åbo hofrätt enligt N. Pr. dömt befälhafwaren å ångfartyget "Express" sjökaptenen A. A. Granroth till 200 mks böter. Kapten Granroth frokändes såsom bekant från alt answar af rådstuwurätten i Hangö.
Den nu ifrågawarande förordningen trädde i gällande kraft den 1 jan. 1891 -- således midt under pågående winterkampanj. olika åsikter uttalades då huruwida de i förordningen ingående stränga bestämmelserna borde tillämpas på de ångfartyg, som redan påbegynt sin winterseglation och för densamma undergått föreskrifwen besiktning eller ej. Enligt besiktningsmännens i Hangö uppfattning borde en besiktning gälla för helt seglationsår, hwarför "Express", som wid winterkampanjens början 1890 blifwit af dem till seglation godkänd enligt den tidigare gällande förordningen icke ansågs böra underkastas ny besiktning förr, än wid ingången af nupågående seglation. Allmänna åklagaren i Hangö war emellertid af annan mening och gjorde answarsyrkande mot kapten Granroth för öfwerträdelse af den nya förordningen. Hans uppfattning har således nu af Åbo hofrätt blifwit sanktionerad.
Den nya förordningen förklarades emellertid wid början af denna seglation icke ega tillämpning på "Express", som åtnjuter statsunderstöd för att underhålla en regelbunden wintertrafik på Stockholm.
lördag 24 januari 2009
Manner
Hjultillverkaren Mannerin Konepaja i Hangö kan i dag meddela att företaget har arbete på heltid för två veckor framåt eftersom man fått några större beställningar.
Arbetstagarna inom produktionen har haft förkortad arbetstid sedan december, men kan arbeta heltid de närmaste veckorna. Vd Tapio Manner vågar ändå inte se särskilt ljust på framtiden.
-Vi har normalt en orderstock på fyra till fem veckor, för tillfället är den mycket lägre, säger han i en intervju för Svenska Yle. Allt kan ändra från dag till dag, så det kan hända att de förkortade arbetsdagarna fortsätter efter två veckor. I det här sekdet vill vi inte prata om uppsägningar.
Mannerin Konepaja i Hangö är ett familjeföretag som grundades 1890. I början tillverkade företaget allt från kaffepannor till plåttak, bl.a. våra "världsberömda" Hangö Kex var förpackade i askar från "Manners". Hjultillverkningen inleddes på 1950-talet. Sedan 1974 är det enbart hjul som gäller för Mannerin Konepaja. För tillfället är det platsproducerade hjul som företaget satsar på.
Arbetstagarna inom produktionen har haft förkortad arbetstid sedan december, men kan arbeta heltid de närmaste veckorna. Vd Tapio Manner vågar ändå inte se särskilt ljust på framtiden.
-Vi har normalt en orderstock på fyra till fem veckor, för tillfället är den mycket lägre, säger han i en intervju för Svenska Yle. Allt kan ändra från dag till dag, så det kan hända att de förkortade arbetsdagarna fortsätter efter två veckor. I det här sekdet vill vi inte prata om uppsägningar.
Mannerin Konepaja i Hangö är ett familjeföretag som grundades 1890. I början tillverkade företaget allt från kaffepannor till plåttak, bl.a. våra "världsberömda" Hangö Kex var förpackade i askar från "Manners". Hjultillverkningen inleddes på 1950-talet. Sedan 1974 är det enbart hjul som gäller för Mannerin Konepaja. För tillfället är det platsproducerade hjul som företaget satsar på.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)