Som ett omedelbart gensvar på föregående inlägg hittade jag i den elektroniska postlådan följande lilla idé, som jag med benäget tillstånd av skribenten lägger ut utan redigering:
Hej.
Bifogar ett utsnitt från Hangö stads internetkarta med en privat fundering inritad. Med ökande bilpark, både lokal och utsockens, och åtföljande parkeringsproblem, varför inte utnyttja parkeringsgrottor? Exempelvis under "Mau-mau" - Högbergsgatan. Infart vid skvären Seglargatan - Högbergsgatan och lämplig utfart mot Korsmansgatan.
Grottan kunde dessutom vid kristider fungera som befolkningsskydd. Nedgångar direkt från eller nära höghusen. Tar inte ställning till anläggningskostnaderna (troligen skyhöga i relation till nyttan) men parkeringsavgifter och hyror mm bör i alla fall kunna bidra till driftskostnaderna.
Också under Vårdberget (kyrkan - vattentornet) bör finnas utrymme för parkeringsgrotta. En möjlig in/utfart vid Stadshuset.
Något för Sten Öhman att fundera på?
Styrbjörn Lindberg
fredag 10 september 2010
Parkeringsövervakning
Nu har man på den tekniska sidan plötsligt vaknat då det gäller parkeringsövervakning i staden. Inför tekniska nämndens nästa möte finns ett långt inlägg gällande detta ämne, som i korthet går ut på ungefär följande;
Ingen, varken vi Hangöbor eller turisterna, kan parkera som folk. Bilisterna är lata och vill parkera så nära den plats de ska besöka som möjligt. Detta innebär nu en säkerhetsrisk och måste åtgärdas.
För att råda bot på detta problem uppmanar nu Tekniska nämnden tekniska och miljöverket att bereda en i bruktagning av parkeringsövervakning och avgiftsbelagd parkering, det vill säga parkeringsmätare. Utgående från den ökning av turismen som hittills skett och den utveckling som är att vänta under de närmaste åren är det klart att staden inte längre kan ordna trafiken på områdena i centrum på ett nöjaktigt sätt sommartid utan att specialåtgärder vidtas, sägs det.
Ganska intressant, egentligen, att en av orsakerna till att den såkallade regattasvansen skulle bort var just det faktum att "svansen" parkerade hur som helst. Som ett alternativ föreslog företagarna i staden ordnandet av parkeringsövervakning och utdelning av felparkeringsbot, men det var då enligt staden "totalt omöjligt och inte praktiskt genomförbart" och "någonting som är polisens uppgift".
Nu läser jag i beredningen att "Ordnandet av övervakningen kräver endast marginella investeringar." och att inkomsterna från de platser där det nu ska tas avgift för parkering, främst i området östra hamnen och centrum, med god marginal täcker kostnaderna.
Ja, ja. Än en gång ser jag betydelsen av hur och av vem ett förslag ska läggas fram.
Ingen, varken vi Hangöbor eller turisterna, kan parkera som folk. Bilisterna är lata och vill parkera så nära den plats de ska besöka som möjligt. Detta innebär nu en säkerhetsrisk och måste åtgärdas.
För att råda bot på detta problem uppmanar nu Tekniska nämnden tekniska och miljöverket att bereda en i bruktagning av parkeringsövervakning och avgiftsbelagd parkering, det vill säga parkeringsmätare. Utgående från den ökning av turismen som hittills skett och den utveckling som är att vänta under de närmaste åren är det klart att staden inte längre kan ordna trafiken på områdena i centrum på ett nöjaktigt sätt sommartid utan att specialåtgärder vidtas, sägs det.
Ganska intressant, egentligen, att en av orsakerna till att den såkallade regattasvansen skulle bort var just det faktum att "svansen" parkerade hur som helst. Som ett alternativ föreslog företagarna i staden ordnandet av parkeringsövervakning och utdelning av felparkeringsbot, men det var då enligt staden "totalt omöjligt och inte praktiskt genomförbart" och "någonting som är polisens uppgift".
Nu läser jag i beredningen att "Ordnandet av övervakningen kräver endast marginella investeringar." och att inkomsterna från de platser där det nu ska tas avgift för parkering, främst i området östra hamnen och centrum, med god marginal täcker kostnaderna.
Ja, ja. Än en gång ser jag betydelsen av hur och av vem ett förslag ska läggas fram.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)