Tidningen "Hangö" har den 20 juli 1890 en notis, ursprungligen publicerad i Nya Pressen några dagar tidigare, som på ett lättfattligt sätt belyser hur hastigheterna ökat under de gångna 120 åren:
- Rask handling. T. f. lokomotiwföraren I. Grönroos och lokomotiweldaren F. Andersson, hwilka den 24 juni förde godståget n:o 401 å Hangö-Hyvinge järnwäg, upptäckte wid passerandet af en kurw, som jämte för tillfället rådande duggregn hindrat widsträcktare utsikt öfwer banan, att en mansperson låg emellan skenorna på ett kort afstånd framför tåget. Behöriga signaler gåfwos genast och ångbromsen tillsattes; men då den å banan liggande mannen emellertid icke förmärkte warningssignalerna och osäkert war, huruwida det af 25 wagnar bestående tåget skulle stanna i rätt tid, uppmanade Grönroos Andersson att nedhoppa från lokomotiwet och springande försöka uppnå mannen, hwilken uppmaning Andersson jämwäl genast efterföljde och lyckades, i det ögonblick han i starkt språng hunnit framför lokomotiwet, draga mannen oskadd bort från spåret. För denna rådighet och påpasslighet har järnwägsstyrelsen tillagt Grönroos och Andersson, hwilka under sommaren 1889 äfwenledes räddade en person från att öfwerköras af det tåg de då förde, en gratifikation af 50 mark hwardera. - N. Pr.
måndag 20 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar