Tidningen "Hangö" berättar den 28 juli 1910 fäljande:
Arbetet på de nya järnvägsbroarna över Pojo viken. Arbetet på utförandet av de nya järnvägsbroarna över Pojoviken, vilka skola ersätta de hittilsvarande, vidtogo i mindre omfattning redan i vintras. Under sommarens lopp har en större arbetsstyrka varit anställd och är man nu på platsen sysselsatt med grundgrävnings- och pålningsarbeten. De nya broarna skola som känt uppföras i närheten av de hittilsvarande, på stadssidan om dessa.
Brokistorna utföras av granit. Stenen härtill anskaffas från Hangö. På vår ort har arbetet härför fortgått sedan den 16 dennes. Stenen kommer att brytas ur Drottningbergets södra ända. För möjliggörande av lättare transport har som förberedande arbete ett extra järnvägsspår utlagts till stenbrotten. Även de egentliga stenarbetena hava vidtagits. Stenen skall även huggas här. För ändamålet har redan hit anlänt måttbestämningar för c. 600 för kistorna erforderliga block, varav ett 40-tal redan äro färdiga. Stenarbetet, såväl sprängning som huggning utföres på entrepenad.
Brobyggnadsarbetet ledes som käntnt av ingeniören Emil Sonck. Stenarbetena i Hangö stå under uppsikt av banmästaren Erik Uitto. De nya broarna beräknas bliva färdiga inom en tid av två år.
tisdag 28 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar