Tidigare i år beställde Sydspetsens nyföretagarcentral r.f. konditionsgranskning och kostnadsberäkning för Ljungbo. Kostnadsberäkningen grundade sig på att byggnaden iståndsätts för att i stora drag motsvara tidigare rumsindelning. Kostnadsberäkningen uppgick då till ca 1,8 milj. euro, vilket enligt det utarbetade renoveringsprogrammet skulle infalla under åren 2011 och 2012.
Samtidigt med konditionsgranskningen dryftade man användningen av Ljungbo.
Inför kvällens stadsstyrelsemöte, där problemet med Ljungbo än en gång är upptaget på agendan, kan det vara skäl att ta fram några aspekter av problemet Ljungbo.
Försöken under de senaste åren att för Ljungbo få en sådan användning i vilken staden skulle kunna överlåta byggnaden i sin helhet till en utomstående aktör har inte lett till resultat. Situationen har inte till denna del förändrats och något nytt är inte att vänta inom de närmaste åren. Detta enligt herrarna på Tekniska verket. Samtidigt bör man komma ihåg, att Ljungbo stått tomt i tiotals år. Utan att någon i beslutsfattande ställning ens lyft ett finger.
Vad man nu föreslår är följande: Det bör bildas ett fastighetsbolag.
Hurra.
Projektet är tänkt att framskrida i följande ordning med uppskattad tidtabell inom parentes:
1. Uppgörs en tillräckligt detaljerad reparationsplan samt kostnadsberäkning. Utrymmesförvaltningen svarar för kostnaderna. (11/09)
2. Kalkyleras fastighetsaktiebolagets finansierings- och användningsvederlag av vilka fastställs m2-hyror för olika utrymmen. Utrymmesförvaltningen svarar för kostnaderna. (11/09)
3. Beträffande uthyrning upprättas bindande avtal med aktörerna. (12/09)
4. Bildas Fastighetsaktiebolaget Ljungbo, vars kapital består av Ljungbo-byggnaden. Tomten arrenderas med ett långvarigt arrendeavtal. (1/10)
5. Fastighets Ab Ljungbo låter genomföra byggnadens grundrenovering och opererar därefter byggnadens verksamhet. (2/10 - 12/12)
Visserligen känner jag inte till det nuvarande tillståndet för Ljungbo, men jag har en känsla av att det kan vara svårt att få stället uthyrt. Och jag misstänker också att kostnadsberäkningen på 1,8 miljoner för renovering inte räcker till på långa vägar.
Riv skräpet, och bygg nytt. Det har stått tomt alldeles för länge.
måndag 19 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar