Med tanke på dagens datum är det en aning vanskligt att läsa nyheter. Men å andra sidan har nyheterna på senare tid låtit som om det var första april hela tiden.
I alla fall, här ett exempel på nyhetsutbud från den 1.4.1913 hämtat ur tidningen "Hangö-bladet":
En epokgörande uppfinning. Avprovas i dag kl. 3 e.m. i Östra hamnen.
Problemet att åstadkomma ett praktiskt och under alla omständigheter användbart fortskaffningsmedel för färder såväl till lands som sjöss har länge sysselsatt nutidens främsta tekniker och mekaniska uppfinnare.
Det är tydligt, att tillkomsten av ett så beskaffat transportmedel med ens skulle revolutionera förhållandena inom den nutida kommunikationsvärlden, och särskilt i vårt land med dess av insjöar och havsvikar starkt söndrade silhuett vore denna uppfinning ägnad att helt och hållet omstörta de nu rådande sätten för åstadkommande av förbindelse mellan landets olika delar. Numera får emellertid detta problem räknas till de överkomna svårigheternas kategorier.
Lyckan och äran att ha löst denna remarkabla uppgift, med vilken samtidens största maskintekniska auktoriteter, såsom en Tesla, en Thomas Alva Edison, en Hiram Maxim, många andra att förtiga, förgäves brytt sina hjärnor, tillkommer en landsman och därtill en Hangöbo, nämligen maskiningeniören Anton Söderström härstädes. Herr Söderströms uppfinning, som kommer att väcka det största uppseende långt utöver vårt lands gränser, har nu sysselsatt honom i c:a 5 års tid eller allt sedan han som andra assistent arbetade i det Edisonska laboratoriet i New-York.
Uppfinningen utgöres av en kombinerad motorbåt och automobil, men dess tekniskt mest sinnrika del bland de många maskinella nyheter transportmedlet företer, består i en fullkomligt epokgörande omkastningsapparat för gasolinmotorns kopplingsmekanism till propelleraxeln och från densamma oberoende hjulaxeln. Vi vilja emellertid icke gå den frejdade uppfinnaren i förväg med en ingående beskrivning utan lämna åt honom själv att demonstrera sitt verk. Detta kommer att försiggå i dag vid den officiella avprovning som företages kl. 3 e.m. dels å Strandtorget, dels å vattnen invid Östra hamnen. Ingeniör Söderström skall därvid låta sitt tekniska under löpa utmed Strandgatan och längs yttre piren, därifrån han sänker farkosten direkt ned till vattenytan och fortsätter sedermera ut i viken.
Vi uppmana den intresserade allmänheten att icke försumma detta enastående tillfälle att övervara provningen av en av nutidens förnämsta uppfinningar.
torsdag 1 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det fanns i tiden - ca 1980 - en bil/båt som hette Amphicar och jag såg den på Flytande Båtmässan på NJK i Helsingfors. Tyvärr gick den på det klassiska "verandagrundet", som så många andra gjorde hela tiden, till paviljongpubikens förtjusning, och förstörde propellern så demonstrationerna gick om intet för den gången. Den blev heller ingen försäljningsframgång, men existerar fortfarande i ett fåtal exemplar. Värdet på en dylik maskin i gott skick i dag motsvarar ett egnahemshus i Hangö.
Sedermera har också andra försökt sig på kombinationen, men resultaten har varit otillfredsställande och ingen av efterföljarna har uppnått klassikerstatus med motsvarande värdeökning.
Den var bra. Tack!
Skicka en kommentar