Hangötidningen innehöll i sitt senaste nummer en artikel som gällde mottagandet av kryssningsfartyg i Hangö. Enligt Max Karlström på Botnia Cruise Port skulle Hangö inom tio år kunna få 50 kryssningsfartyg med upp till 50.000 turister årligen, men att både turistchefen och hamndirektören sagt att det är för dyrt. Den som vill läsa hela artikeln finner den på Hangötidningens hemsidor.
I dag har svenska YLE reagerat på samma ämne, och får ett uttalande av hamnnämndens ordförande, Stig Sundberg, som säger att "Hangö är intresserat av kryssningstrafik men att de väljer att följa sin strategi som innebär att linjetrafiken prioriteras som nummer ett."
Förvånansvärt att ingetdera av medierna fått företagets namn rätt...
Visserligen förstår jag att det inte nödvändigtvis finns plats för några stora kryssningsfartyg i Västra hamnen, men enligt Karlström är det vanligt att kryssningsfartygen ligger på redden och besöker hamnarna med egna mindre båtar.
Jag tycker nog att det är dyrare att inte tacka och ta emot ett dylikt företag. Och att "konkurrensutsätta" ett sådant här företag är ju rena löjan. Inte ska företagares idéer och verksamhet konkurrensutsättas. De ska uppmuntras.
måndag 23 augusti 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Jag roade mig att titta på inneliggande fartyg i Uleåborg,Björneborg och Raumo.
Inte en enda.
Samtidigt väntas ca 20 kryssningsfartyg till Stockholm....
Jag skulle nog kontrollera marknaden lite till...
Hur mycket skulle det kosta staden? Massor, staden skulle betala för allt. Håller helt med hamnkaptenen och turistchefen. Vill någon komma hit kommer de nog hit utan att staden behöver betala en förmögenhet för det (bara för att några giriga affärsmän vill sko sig på på staden).
Jag tittade på den där bolagets nätsidor. Där har dom skrivit: "Seven ports/destinations of the Gulf of Bothnia are members in the "Bothnia Cruise Ports" marketing project."
Det ser ut som det vore bara en marknadsföretag. Dom kan inte lova en enda kryssning hit. I sin broschyr säger dom, att några kryssningsbolag har visiterat några hamnar. Vem vet, om dom har visiterat de där hamnar utan BothniaCruisePorts hjälp?
Det är samma som HBL skulle säga, att Hangö vägrar att ta emot turister om Hangö inte vill köpa första sidan för reklam varje vecka.
Anonym1 till Anonym2.
Precis vad jag menade.
Man får komma överens med rederierna och inte med en mellanhand som lovar guld och gröna skogar.
Och så måste man ha något att erbjuda. Fartygen kommer ca 0800 och avgår ca 1700 beroende på nästa destination.
Kommentarerna som lagts in är bra. Ta inte in någon varken från sjön eller från land. För då får stan betala. Vad är det som stan skall betala? Och, åt vem. Sundbergs kommentar är också typisk för en stagnerad åsikt. Ändra ingenting. Håll fast vid det vi har fast det sakta försvinner.
Det skulle säkert vara plats för yngre förmågor med visioner, också i hamnen.
HenrikS, du glömde "ta ned från luften" på det kommande nya flygfältet. Där kan vi ju få massor av charterturister, gäller bara att satsa XXX miljoner för att få igen y miljoner...
Skicka en kommentar