Helsingfors handelskammare har kommit med ett smått konstigt påstående om att hamnarna i Finland är för många, läser jag att YLE läst på Kauppalehti.
Det är nu i och för sig inte så mycket att orda om, vi vet ju alla att det sakta men säkert ska tas död på allt som är utanför ring III, men den här gången har de nog huggit i sten.
Inte för att det spelar någon större roll, varken handelskammaren i Helsingfors eller YLE-västnyland har några som helst befogenheter att bestämma över var landets hamnar ligger, men nog är det ju småkonstigt att det hela tiden ska hoppas på Hangö.
Här om dagen läste jag på tidningen Etelä Uusimaa att det innebär problem för räddningsverket då "Hangö är så långt borta och isolerat", ungefär.
Det skulle, helt naturligt, vara förmånligast för alla parter om vi skulle flytta vårt räddningsverk till Vanda och ringa efter Raseborgarna då det brinner. Eller kanske vi kunde få någon form av kontrakt gjort med Lappvik FBK.
Jag tycker att vårt lands ledande skikt sköter det här med utlokalisering på ett alldeles besynnerligt bakvänt sätt, men det är väl så som det ska vara. Förr gav man med ena handen och tog med den andra, men numera tas det med båda.
Men, som sagt, ingenting av det här har någon som helst betydelese, för varken hamnen eller räddningsverket går att flytta.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Nej,det bestämmer inte handelskammaren.
Men troligen tvingas hamnen tänka om när bilimporten upphör(Den kanske redan är slut?) och blir kontainers med bildelar i stället som transporteras till sammansättningsfabriker i Ryssland.
Såvitt jag vet har hamnen ingen kontainerverksamhet värt namnet. Ro-Ro verksamheten har ju redan börjat flytta läste jag.
Och man måste väl ändå erkänna att vägen/järnvägen från Hangö är trång.
Den minnesgoda minns hur hamnen stod i princip tom i 20-30 år.
Det blir dyrt att använda skeppet:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laivojen+puhdas+polttoaine+uhkaa+k%C3%A4yd%C3%A4+kalliiksi+Suomelle/1135245076062
När skeppet blir dyrare, är det ekonomiskt att göra kortare del av färden med skepp och längre med bil. Hangö skall bli en bra alternativ och billigt.
Anonym2:
Det kan aldrig bli lönsammare att flytta 100 containers med lastbil än med båt på en 1000km sträcka tex.
Stäng skiten!!
Industrin tror, att det är billigare att transportera på hjul än på vatten:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ymparisto/article538618.ece
Nej det säger dom inte.
Dom säger att det kostar mindre att ta en båt i tex Narvik än i Hangö.
Narvik är en utpräglad malmhamn för svenska LKAB så varsågod och kör långtradare dit.
Ids inte leta efter dom andra ev. alternativen för "hotet" är dödfött.
(Ja,jag vet att Narvik inte nämndes i notisen,men väl "Norra Finland).
Skicka en kommentar