Ja så kan man med fog säga att det var, nyheten som Hangö hamn släppte i samband med trafikminister Merja Kyllönens besök i hamnen. Det planeras att bygga ett förråd av intemationell standard för flytande naturgas, LNG, på udden.
Min första reaktion var helt klart positiv. Mera arbete, en garanterat viktig ställning i framtiden för stadens hamn och säkrade framtida inkomster. Förr eller senare går det väl så här ändå, varför kunde vi inte för en gångs skull vara förutseende och dra litte nytta av de direktiv byråkraterna smäller på oss? Det är så jag såg saken. Först.
Men då jag började surfa runt på nätet efter bilder på hur dylika stationer ser ut och jag i tankarna kombinerar de bilderna med den gode Paavo Lyytikäinens uttalande om att stationen måste placerars nära hamnen vid stranden, ja då blir jag nog mera tveksam. Det är inga småsaker vi talar om här, inte.
Men ute i Frihamnen finns det ju numera hur mycket plats som helst. Där har vi också sedan tidigare haft dylika tunnor. Knappast är lagret planerat att placeras på torget.
Bakgrunden till att ett dylikt lager överhuvudtaget ska byggas är den ändring av europaunionens direktiv gällande svavelutsläpp som träder i kraft om tre år. Enligt detta ska ett fartyg som stannar över två timmar vid kaj använda bränsle som innehåller högst 0,1% svavel, och nu räknar man med att rederierna övergår till det helt svavelfria LNG.
Men jag misstänker nog att hamnhatarna stressar upp sig i onödan, det här är så stort och viktigt att projektet med stor sannolikhet förläggs till någon större ort.
onsdag 11 januari 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
17 kommentarer:
"Flytande naturgas, även benämnt med den engelska förkortningen LNG (liquefied natural gas), är naturgas som omvandlats till flytande form för transport eller förvaring. För att göra det effektivt att transportera naturgas där man inte har tillgång till ett rörnät kyler man ner gasen till ca -160 °C, då den övergår i flytande form. Volymen på vätskan är ungefär 640 gånger mindre än motsvarande standardvolym av gasen. Den blir samtidigt klar, färglös och luktfri.[1] Flytande gas väger mindre än hälften så mycket som vatten och flyter därför på vattenytan om den hälls ut."
Ovanstående utdrag direkt från Wikipedia. Då skall väl de stora cisternerna och rörsystemen vara mycket effektivt isolerade. Dessutom krävs troligen omfattande apparatur för att hålla gasen nedkyld i vätskeform från tankarna i land tills den fortfarande som mer än iskall vätska pumpas ombord på bunkrande fartyg? Kan detta vara tänkbart i hamnen så att säga mitt i Hangö stad. Mera troligt bör väl allt placeras som Ben föreslår någonstans ute på Tulludden redan av säkerhetsskäl.
Nu har vi chansen att utvidga hamnen till Lappvik.
En "tanknings-station" för fartyg ute på Tulludden skulle passa fint!
Man hoppas att miljömyndigheterna stoppar detta projekt i Hangö,hela Tulludden bör tömmas på hamnverksamhet ,och öppnas för allmänheten!Gasen till Kantvik !
Det är många som inte vet vad kondenserad naturgas är för något,Stybbe förklarar det bra.Gasen hålles enbart flytande under exceptionella förhållanden,mycket låg temperatur och under högt tryck.Vill någon veta vad som händer om man inte lyckas hålla dessa förhållanden så slå "BLEVE" (boiling liquide expanding vapor explosion) i google,då klarnar det nog.
All industri vi bara kan få till Hangö skall vi ta tillvara, ifall våra barnbarn vill bo i Hangö. För i Raseborg finns det inte snart något jobb. Förutom att vara pensionär eller arbetsös om det nu kan räknas till arbete.
Till senaste anonym ,våra barnbarn skall inte bo i Hangö ,Hangö bör tömmas på all industri och hamnverksamhet ,endast turisttrafik bör prioriteras ,Hangö skall vara och leva med turism och välbärgade dessutom .Västra hamnen bör återställas att se ut som den var på 1700 talet,till en härlig sandstrand för våra "nya Hangöbor" ,LÅTOM OSS HANGÖBOR LEVA!!!
Det verkar lite konstigt att en sådan station skulle förläggas i Hangö. Det krävs ju för det första en yta för anläggningen och sedan en kaj för "LNG-Carrier":n som fyller på.
Och vilka fartyg skulle krångla sig in till Hangö för en tankning?
Men för all del, hela Tullstranden är ju ledig!
Ja ja
Upplagringen kan väl finnas t.ex i yttre hamnen dit tankbåtar kommer med påfyllning.Själva tankningen av fartyget kan ju ske med LNG tankbilar som kör till fartygssidan medan fartyget lastar eller lossar.Det blir nog lite väl omständigt att "kryssa" av o an endast för tankning.
Benccu: Ja men varför tanka i Hangö och dessutom så omständigt?
Ett fartyg kan gå runt halva jordklotet utan att tanka....
PS
Tack för fina bilder!
Jaaaa-att man trafikerar Hangö-Travemynde men kör tillKapstaden o tankar.Nej,nog ligger det potential i hela LNGtankegånen,det är bara fråga om vart huvudlagret placeras.Att man inte bara behöver skaffa asbestkläder.
Benccu behagar missuppfatta.... ;)
Fartygen på Hangö-Travemunde går inte på GAZ,och kommer knappast att i framtiden heller gå på GAZ ,och behöv dom GAZ så kan dom ju tanka i Tyskland ,e it de dit som de dä jävla GAZröre drogs!!
Det är lite intressant att ingen äkta "Hangöbo" bryr sig om att kontrollera andra uppgifter...
1: Fartygen som trafikerar Hangö är inte förberedda för LNG
2: Redadarna vill egentligen inte.
3: Travemunde som har en 10 ggr större trafik än Hangö förbereder LNG-tankning.
Sedan kan man förlöjliga förmenta icke-hangöbor som mig,jag är dock född där och vill väldigt väl för staden!
Som en liten slutkläm så har redan Nynäshamn (strax söder om Stockholm) redan byggt en anläggning.
Behöver jag nämna att rätt många kryssningsfartyg kommer in där? (Trots att dom har inget annat än en hamn att erbjuda men utmärkta (numera) förbindelser mor bla Stockholm).
LNG är förövrigt inte riktigt samma som naturgas....men skit i detaljerna!
Hoppa gärna på mig igen!
Ja man kan ju gömma in den här här : http://youtu.be/1ERiQfeViAo
Inte min, det det kunde varit. Ljudet bakom det pålagda är autentiskt.
Man gör fel ibland:
http://youtu.be/LwKXfc_a4Ag
Skicka en kommentar