Bra så. Tyvärr inverkar det inte positivt på framtiden, i värsta fall kanske tvärtom, och samarbetsförhandlingarna fortsätter. Men man får väl vara glad över det lilla, som någon uttryckte saken.
Hamnens personal kan för sin del se fram emot bättre, åtminstone mera arbetsdryga, tider. Det vill säga i fall av att hamndirektionsordförande Sundbergs visioner slår rätt. På grund av de ständigt stigande transportkostnaderna vill han marknadsföra Hangö hamn som ett nära liggande alternativ, logistiskt sett, för de västnyländska export- och importföretagen.
Mycket bra, det med, i synnerhet på längre sikt. Men nog kan man säkert anta att det här med stor sannolikhet kommer att kräva en eller annan miljon i nyinvesteringar från hamnens sida.
För så brukar det vara, då hamnen hittar en ny marknad.
Bild: B. Wikström |
6 kommentarer:
Månne int de blir slut på dessa idiotoska investeringar när vi fusioneras med Raseborg ,och nya hamnämden bör komma från pojo eller snapertuna!!
Den som säger idiotiska investeringar vet inte hur mycket hamnen hämtar staden per år! För det är faktum att hamnen hämtar pengar oberoende vad en del tror.
Förstår inte hur det är möjligt att man arbetar övertid samtidigt som företaget för samarbetsförhandlingar. Den dag vi blir Raseborg, hoppas jag våra politiker har gjort hamnen till ett aktiebolag och sålt aktiemajoriteten.
Aktiebolag blir det oberoende Raseborg pga. EUs krav. Att sälja bort den mjölkande kon är dumhet, man skulle önska att man tar reda på vad hamnen ger innan man klagar.
Hangö stad har ingen så bra investering som Hangö hamn. Elverket var också en bra investering som man var dumma och säljde bort.
Det är faktiskt intressant att ibland läsa kommentarerna kring vad hamnen har att hämta. Varför är Hangö landets mest skuldsatta kommun. Hamnen, naturligtvis! Jovisst ger den reda pengar, kassaflöde. Investeringarna skall betalas, räntor och amorteringarupptar det mesta, och går natuligtvis via stadens kassa. Vad blir över för stadens egna utgifter. Ingenting. Tvärtom, alla i Hangö betalar för att hålla igång hamnen, och så har man mage att fortsätta med investeringarna. Med vilken tidsperiod betalar sig investeringarna tillbaka. Eller, vågar Hamnen redogöra för hela den ekonomiska situationen. Det måste man dock göra senast när hamnen blir ett aktiebolag. Jag skulle gärna se mera ekonomikunniga personer i ledningen och framförallt i styrelsen, och framför allt ärliga sådana.
Skicka en kommentar