Arbetslösheten i staden är, igen, riktigt obehagligt hög. Närmare tolv procent såg jag i något papper någonstans. Trots att problemet är både nationellt och globalt är det nog närmiljöns arbetstillfällen vi bryr oss i mest, det är någorlunda nära hemmet vi helst vill arbeta.
Staden gör åtminstone från sin sida sitt bästa för att få dessa siffror att bli lägre. Förutom att man söker efter närvårdare, sjukskötare, läkare och en kanslist vill man ha en fackarbetare. Vad det nu är för titel vet jag inte, är inte alla donare arbetare inom sitt fack?
Sommararbete åt ungdomar under 25 år erbjuder man på centralköket, som parkarbetare, städning, fastighetsskötsel, byggnads- och reparationstjänster, till muséet, övervakning till Märsans hopptorn samt lekledare för simskolorna och biblioteket
Blanketter och mera information går att få på stadens hemsidor.
Stadsstyrelsen har för sin del på ett extra möte i tisdags bestämt sig för att lämna in ett anbud på områden i och kring Koverhar. Främst är det väl hamnen och grundvattenområden man är ute efter, men enligt syrelseordföranden vill man på detta sätt fixa nya arbetsplatser åt de som fick gå då stålverket gick i konkurs.
Även det, om man så vill, ett sysselsättande bidrag till vårt lilla samhälle. Svårt att påstå att det inte skulle finnas en viss grad av nytänkande i vår stad då man hör sådana här motiveringar till miljonköp.
torsdag 31 januari 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
14 kommentarer:
Vi får ju hoppas att stadens bud för hamnen i Koverhar är såpass lågt att någon annan köper skiten ,VI BEHÖV INTE MERA LÅN TILL STADEN!!!
Det bästa vore att en operatör från Helsingfors ,Kotka eller Fredrikshamn köper upp Koverhar hamnen och tar över Stevedorings och Stevenas trafik och alla bilbåtar , då skulle de vara så lugnt och skönt i staden!!
AAMEN!!!
Ingen från dom invalda vill kommentera stadens beslut att göra en offert på" COWERHARBOUR" ,inte ens "STIGU" ,som tror att Hangö hamns framtid ligger i att investera "LÅNEPENGAR XX MILJONER" i Koverhar ,stadens lånebörda är så enorm att jag hoppas att ingen kreditgivare ger dom några mera "LÅN", man måste nog fundera att hur i helvete tänker dessa beslutsfattare som ger en offert på denna "DÅRSKAP" !!!
Om du menar mig " STIGU " kan du läsa mina kommentarer i dagens (1.2 ) Västra Nyland.
Ja Jag mena dej ,förklara för mej hur och med vad skall denna investering finansieras och vem skall betala den????
När det gäller hamnen, så är det nog meningen att den finansieras genom inkomsterna från lagrings- och hamnverksamheten. Så har också alla investeringar finansieras i Västra hamnen, fastän man ofta får höra att hangöbornas skattepengar används.
Ett ögonblick! Är det så här man tänker in om hamnverksamheten? Vem betalar låne-och räntekostnaderna för de tidigare investringarna i hamnen (Railship, Superfast, fördjupning av kajkant för djuapre bilbåtar, bilplanerna, etc.) Inte är det hamnen. Staden står ju som garant. Är det faktiskt så att nämndens ordförande inte förstår sammanhanget!!!
Jag tycker mig komma ihåg att man gått samma diskussion tidigare på den här webb-sidan. Under de senaste tio åren visar hamnen ett ordentligt överskott efter att man man dragit bort alla investeringar under samma period. Railshipstrafiken gav hamnen ett säkert överskott och de andra investeringar som gjorts i hamnen är också på plus. Jag tror att jag har en klar bild över sammanhanget. Men om Henrik S. kan visa andra siffror från början av 1970 talet då jag inledde min fullmäkigekarriär så kan vi återkomma till diskussionen.
Nog är det tur att att man genom tiderna tagit lån och gjort investeringar för annars skulle Hangö tyvärr fortsatt att se ut på detta sätt. Kartan är från 1846 men då järnvägen byggdes i en hast hade man inget bättre att tillgå.
http://www.flickr.com/photos/92798265@N07/8436406162/in/photostream
Tror att HenrikS information närmast baserar sig på "torgparlamentets" info. Man gjorde en utredning i tiderna hur mycket som Railship trafiken hämtade i reda pengar till stadens kassa.Dessutom var man en betydande arbetsgivare - över 60 skattebetalare) samtidigt som man var en stor lokal upphandlare av lokala tjänster och varor.
Så man kan fråga sig - vem hade betalat stadens investeringar som gjordes då det begavs sig utan inkomsterna som hamntrafiken medförde ?? Något som andra kommuner var avundsjuka på ....
Även om jag vet, inte tror, att hamnen mer än väl betalat sig själv tycker jag inte att staden behöver en hamn till. Sen är det ju en annan sak om man planerar att lägga ner nuvarande hamn när man fått igång den nya? Sen har man ju en massa tomter att sälja igen :)
Nej, det är ju förstås bättre att en konnkurrerande aktör kommer in och köper hamnen, så att man sen igen kan säga att "varför i h...te köpte inte staden hamnen när man hade chans? Nu försvinner pengarna igen!" Jag tror att motståndet mest kommer från avundsjuka Raseborgare som igen en gång får se sig förbiseglade när det gäller hamnverksamhet.
Dom fyra senaste kommentarerna hade verklig substans. Fint.
Skicka en kommentar