torsdag 23 januari 2014

SSAB köpte Rautaruukki

Den stora nyheten för tillfället är väl helt klart den att SSAB och Rautaruukki fusioneras. Fusioneras är ett väl fint ord i det här sammanhanget, enligt min mening, då det nya bolaget i framtiden heter SSAB och dess huvudkontor ligger i Sverige.

Hur det i framtiden går för Ruukki Metals i Lappvik är det svårt att uttala sig om, men då det redan nu pratas om en "inbesparing" på 900 arbetsplatser och en "översikt av överlappningar" kan man gott förstå att de anställda känner en viss oro. Rörproduktion är inte en bit som stått SSAB så väldigt nära, så man kan gott tänka sig att de gör sig av med den biten i framtiden.

Men nu ska vi inte genast måla fan på väggen. För tillfället har arbetsläget på fabriken varit gott, man har till och med pratat om nyanställningar. Och så har man ju ett nytt kontrakt med stuveriföretaget Port Act i därvarande hamn, vilket väl inte heller gör läget sämre för Lappvikfabriken, så kanske det finns en liten chans att de beslutande ser någonting positivt i Lappvik och behåller enheten.

Men det som nog stör mig mest, då jag inte är anställd på företaget i fråga, är att ännu ett av vårt lands företag går i utländska händer. Är det här måhända ett sätt att stärka den inhemska industrin, vilket det pratats så mycket om? Staten äger, eller ägde ska jag väl skriva, trots allt 40 procent av Rautaruukki.



8 kommentarer:

Axelsson sa...

Nu får ju Hangö stad kanske ytterligare en hamn att se fram emot?
Hur vore det att flytta bilimport och annan import till hamnen och Koverhar / Lappvik och lämna Frihamnen i stamsatden till invånarnas förfogande?
Fina stora planer står bara och väntar att bli utnyttjade...
Och transporterna vidare ut i Finland går direkt från "lagret" ut till riksväg 25 och bort från Hangö.
Det blir också lugnt och tyst i stamstaden när skramlet av bil-bilarna upphör...
Vad tycks?

Benccu sa...

För det första, nog ingick väl hamnen i samma köp.-Inte kan väl den bilhantering som nu är kvar störa någon. Var i Lappvik finns det uppbevaringsutrymmen för bilar.- En lite strängare isvinter är det mycket mera kostsamt att ta in ett fartyg till Lappvik än till Hangö. Inte skall vi tänka i fel banor o laga allt dyrare.

Benccu sa...

Men Koverharhamnen skulle varit som gjord för en LNG-hamn.

Anonym sa...

Dessa "Hamnivrare" borde förstå att det finns även en annan sida av Hangö , och det är naturen , all hamntrafik borde konsentreras till 2-3 "storhamnar" i Finland ,(inte Hangö) för den är inte storhamn . Hangös hamntrafik kunde vara några kryssningsfartyg på sommaren ,så att kryssningsresenärerna kunde få smaka på "stekt srömming med pulvermos " till det fassionabla priset av 19,20€ på en av dessa fina "Magasin" restauranger , eller en "billig" pizza med öl för ca 23€ på en annan "classic" restaurant ,så med andra ord Have a nice day as___es!!!

Benccu sa...

Man behöver inte vara hamnivrare för att tänka realistiskt på saken och det är tur att inte alla tänker som "småungar" i barnträdgården.

Anonym sa...

Ho ho Benccu tror sig vara "Hamnexpert" me "kameran" men "småungarna " anser fortfarande att Hangö Hamn borde avvecklas och istället bara användas av några få kryssningsfartyg per år , exempelvis "råttfartyget" som räker omkring på Atlanten skulle ju passa hit !!!

Benccu sa...

Nå jo, du känner mig tydligen, här är anononym lik en struts. Reven i vädret o huvudet i sanden.

Axelsson sa...

...där ser man. Alla är aldrig nöjda samtidigt.