Det sociala mediet Facebook fyller 10 år i morgon, läser jag i nyheterna. Inte illa. Jag själv är inte någon flitig FB-användare, men jag vet att väldigt många är det. Rent av går det ofta till överdrift och kan klassas som ett beroende. Måhända borde FB förses med en varningslapp och åldersbegränsning.
De sociala medierna, då med jubilerande FB i spetsen, kom ursprungligen till för att vara just det som namnet säger; Ett sätt att hålla kontakt med nära och kära på annan ort. Numera används de ju för att ropa efter ungarna då det är matdags, fast de är i samma hus, att berätta vad katten sysslar med och meddela världen om tillfälliga toalettbesök.
Och marknadsföring.
Marknadsföringen via de sociala medierna har blivit oerhört betydelsefull, inte bara för vinstsökande företag som säljer en produkt, utan även för olika evenemang, tidningar, radioprogram och liknande. Att dessa sociala kanaler har genomslagskraft är helt klart, bara i Finland erkänner sig över 2 miljoner personer vara användare av FB.
Då någonting börjar leva sitt eget liv, d.v.s. alla bekanta till allas bekanta trycker på knappen "dela" och inlägget sprider sig likt löpeld, då kan man verkligen tala on att budskapet sprids. Som ett exempel kan jag visa vad som hände med mina läsarsiffror efter inlägget "Kalle Fagers dagbok" senaste vecka:
Stapeln längst till höger visar besökare den aktuella dagen, så ni förstår kanske vad jag menar.
Och om någon känner för att sprida detta enkla budskap på de sociala medierna är det fritt fram. Bara att trycka på det lilla f:et i raden tecken härinunder.
måndag 3 februari 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar