Tidningen "Hangö" den 8 juni 1890:
- En större bärgsprängning företages för närwarande af bolaget Granit för järnwägens räkning. Den del af Drottningbärget, som ligger närmast järnwägsspåret skall nämligen bortskaffas, för beredande af större utrymme samt anläggande af en körwäg närmast intill bärget. Stenmassorna, som härwid erhållas, ha sin anwändning wid hamnbyggnaden.
Sprängningen widtog förra natten. Det borrhål, som först fyldes med dynamit, war 12 fot djupt, men gaf det oaktadt icke ett synnerligen lysande resultat. Endast få block nedrasade wid explosionen. Bärget består nämligen af flere delwis osammanhängande stenlager och har dynamiten därför icke så stor makt med det som om det wore helt.
Det tredje skottet höll på att blifwa ödesdigert för hamnskjulet. Stenar af betydande dimensioner utslungades nämligen rakt ut från bärget mot möljan. Alt aflopp dock jämförelsewis lyckligt. Endast telefontråden till packhuset afbröts, hwarjämte en golfplanka wid möljan bräcktes och wågskjulets ena wägg något intryktes. Det torde wara omöjligt att hindra stenarne från att utslungas, emedan bärget på dessa ställen är så brant att det ej kan tillräckligt wäl täckas med hwarken stock eller bastmattor.
Till följd af sprängningsarbetet är järnwägstrafiken afbruten fr. kl 10 på aftonen till kl 12 på dagen och godsemottagning sker endast kl 3 - 8 e. m.
måndag 8 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar