fredag 9 januari 2009

Assistors samarbetsförhandlingar

Nästan hälften får gå!

Samarbetsförhandlingarna vid bilföretaget Assistor är nu så gott som avklarade och innebär att bolaget kommer att behålla totalt 180 anställda av den sammanlagda styrkan på 350 personer. De sista detaljerna kommer att slås fast nästa veckas torsdag.


Huvudförtroendeman Keijo Larila säger att personalminskningen på hela 170 personer kommer att skötas på många olika sätt, bland annat genom pensioneringar. Det arbetsgivare och arbetstagare inte har kunnat komma överens om är tillämpandet av uppsägningar eller permitteringar. Det är en fråga som nästa gång skall behandlas på tisdag 13.1.

Trots att personalstyrkan på Assistor minskas med 170 personer, har huvudförtroendeman Keijo Larila förståelse för att så måste ske. Efterfrågan på bilar rasar helt enkelt lavinartat.

På torsdagen 15.1 skall det vara klart vilka som fortsätter och vilka som får gå från Assistor.

Aktias rutor i skärvor

Fyra stora skyltfönster i banken AktiaNycandergatan söndrades omkring ettiden natten till i går. Polisen misstänker en berusad manlig Hangöbo född 1973.

I två av fönstren krossades både inre och yttre rutan, men ingen tog sig in. Bankdirektören, Torbjörn Ekholm, satt sedan och frös som nattvakt.

Här säger rykten på stan att ynglingen ifråga, han som ogillade skyltfönstren, är samma person som för några år sedan deltog i ett inhemskt TV-program, där man skulle fixa en ny gubbe åt en ensam flicka. Hon hade tur hon, som ratade honom.

Lustfärd med ångbåt

Helsingfors Dagblad den 9.1.1880.

Lustfärd med ångbåt midt i vintern
Hangö den 7 jan. På stadens port, hvilken begagnas såsom annonstafla, blef här om dagen upphängdt ett tillkänagifvande om att en lustfärd med ångaren Dragon Trettondagen kl. 4 eftermidd. var beramad till Gustafsvärns ruiner.

Ni må tro det blef lif och rörelse i den lilla staden Hangö och snart voro alla ense om att medan man åker kälkbacke i Rom eller med stålklädd fot skär sin älskades initialer i isen å Elben, så vore en sådan utfärd ej utan sitt pikanta värde, och ehuru kanske en och annan hade tandvärk eller lite ristningar i armen och mången ännu hade ondt i sina fötter sedan den storartade söndagsbalen, så kunde det ej hjelpas att alla ville vara med på lustresan.

Dagen för lustfärden randades utmärkt vackert med en värmegrad, och den under vintern gerina sedda solen visade nådigt för en stund sin lotrunda gestalt. På förmiddagen inseglade i hamnen en större fisksump, hemma från Kimito, och ehuru det ej precis regnade, så var det dock vissa tider på dagen starkt mulet, så att man emellanåt ej kunde framom sig se ett föremål på en distans af ett par kabellängder. Senare på dagen lättade dimman sig, så att då man kl. 4 eftermidd. kom ned till bryggan, der den lilla men trefliga ångaren Dragon låg färdig att plöja vågen, var luften fullkomligt klar. Mycket intresserad gick den talrika lustfärdande publiken ombord, klädd i varma kappor, pelsar m. m. och strax derefter hördes kaptenens kommandorop ljuda: "Trossarna ombord, sakta framåt!" Sedan bar det af med Dragonens alla 30 hästkrafter. Under färden gick samspråket lifligt, hafvet var så godt som lugnt, och innan man ens hunnit bulta fötterna tillsammans, var ångaren framme vid Gustafsvärn, hvilket tillkännagafs medelst raketkastning. Här landstego alla och vandrade, eller rättare klättrade upp till fyrvaktarens bostad, samt blefvo vänligt mottagne af värden samt några af kustboarne. Efter en intagen kopp kaffe med och utan s. k. Hangö-skorpor, hvilka tyvärr dock äro importerade från departementet Gironde i södra Frankrike, började den i synnerligast våra yngre väninnors tycke intressantaste delen af företaget, och hvem kände sig icke uppvärmd af att se våra vördnadsvärde åldringar svänga om med de unge i ringdansen, under det de andre sjöngo: "kom, kom fager ungersven, kom för oss båda i dansen", eller ock: "hej, säg, så får du mig;" till och med "Niger Maja" utfördes med många nigningar och roliga scener. Sedan man dansat sig varm och några förfriskningar intagits, börjades uppbrottet från ön. Under det vi varit der hade talrika flytande eldar längs den farled, vi med ångaren skulle följa, blifvit utlagda. Väl komne ombord på nytt, antändes under återfärden ett briljant fyrverkeri, illustreradt genom den massa af eldar, som öfverallt under färden omgaf oss. Med den mest lifliga hågkomst om en verklig lustfärd landade Dragonen med sin tacksamma publik, emottagen med stormande hurrarop af en talrik menniskoskara, och så promenerade man till stadens hotel och slutade en angenämt tillbringad eftermiddag med en lifvad bal.

I rätt mångens af deltagarenes minne kommer denna för Finland, midt i vintern, egendomliga lustfärd att fortlefva, och egnas tillstellarene derför en den hjertligaste tack.

Ruukki förhandlar ännu

Det är fortfarande oklart hurdana permitteringar som kan bli aktuella vid stålfabriken Ruukki Productions (Rautaruukki) i Lappvik.

Parterna i samarbetsförfarandet möttes igen i går, men det behövs ytterligare ett eller två möten innan man vet hur många som eventuellt skall permitteras och på hur lång tid. Uppsägningar är inte aktuella.

Rautaruukki i Lappvik tillverkar som bekant svetsade stålrör, hålprofiler och stålbalkar för bil- och byggnadsindustrin och sysselsätter för närvarande något över 130 personer

Se ett tidigare inlägg här.