måndag 21 november 2011

En äventyrlig seglats

Nu har Nylands förbund ett projekt på gång där man ska ge delar av Hangö skärgårdsstatus. De delar som Nylands förbund i samråd med kommunerna nu för första gången föreslår räknas som skärgårdsdel är i Hangö områden vid nord- och sydkusten med fast befolkning, fiskenäring och turismprojekt, läser jag på YLE. Dessutom ska området mellan Täktom och Tvärminne förklaras vara skärgård.

Hur eländigt skärigårdsborna den här tiden på året kan ha det, och isynnerhet kunde ha det, framgår av följanse nots, saxad ur tidningen Hangö från den 21 november 1908:

Enligt ingågna underrättelser har å Bengtskärs fyr utanför Hangö stationerade maskinisten Lindebrand nyligen varit utsatt för en ovanligt svår seglats under det han från Hangö sökte i öppen båt komma över till den cirka 16 eng. mil därifrån belägna klippan Bengtskär.

L. anträdde sin färd söndagen den 8 dennes från Hangö under jämförelsevis drägliga förhållanden, men kommen till trakten av det s. k. Morgonlandet, en större klippa belägen ungefär halvvägs mellan Hangö och Bengtskär, såg seglaren sig tvungen att reva storseglet, och fortsatte därpå seglatsen åter en stund. Hunnen förbi Morgonlandet överfölls han av en stormby, som vräkte riggen överbord. Antagligen var förstaget ej ordentligt fastgjort. På grund av den ihållande stormen var Lindebrand ej i stånd att åter rigga upp, utan nödgades låta sin farkost av inden driva ut i Finska viken under hela natten mot måndagen den 9 dennes.

Stormen tjöt större delen av natten och termometern visade 12 köldgrader.

Ehuru Lindebrand hade ankaret med cirka 30 famnars lina på släp förifrån slog sjön oavbrutet in i båten och han nödgades hela natten vara i sträng sysselsättning med att hålla farkosten läns. Sedan stormen bedarrat, kunde seglaren åter sätta upp riggen och hade ännu tillräckligt krafter att taga sig fram till Bengtskär, dit han i ganska medtaget tillstånd anlände kl. ½ 12 natten mot tisdagen.
Lindebrand hade sålunda fått lov att under här ovan relaterade omständigheter vistas 36 timmar i öppna sjön. Då han slutligen framkom till fyren var båten formligen en enda isklump.
Att mannen kom med livet ifrån affären får helt säkert till stor del tillskrivas den durabla båt, som av kronan ställts till fyrpersonalens disposition. Båten i fråga är byggd å Hangö båkland enligt samma mall som tillämpas för lotsbåtarna därstädes.

I övrigt meddelas uti brevet från Bengtskär, som är daterat den 11 november, att allt då stod väl till vid fyren.

Nu är det väl inte meningen att Täktomborna ska börja ha de så här besvärligt som i berättelsen ovan, de får säkert fortsätta åka bil även i framtiden. Meningen är i stället att staden ska kunna få diverse bidrag för att utveckla skärgårdsområdena.

Det låter ju bra.