söndag 4 mars 2012

Isbrytaren Nadeschnij

Tidningen Hangö kan den 4 mars 1897 berätta om ett spännande besök i Hangö hamn:

Isbrytaren Nadeschnij ankom hit i går kl. 2 på morgonen, efter att omkring 6 à 7 timmar ha legat utanför Hangö till följd af tjocka. Ångaren hade på söndag eftermiddag afgått från Köpenhamn till Karlskrona. Den is som här påträffades var af ganska obetydlig art och genomgicks också med sådan lätthet att man icke ens kunde märka att hastigheten på något sätt hämmades. Från Karlskrona afgick ångaren hit. Till följd af rådande tjocka i sjön gick man så godt som uteslutande med half och sakta maskin.

Vid ett flyktigt besök ombord voro vi i tillfälle göra följande anteckningar:

Fartygets längd från förstäf till akter är 183,8 fot, största bredd 42,9 fot, djupet midskepps 16,7 fot (med fylda aktertankar ligger aktern 22 fot), bruttodräktighet 1,212,30 reg. tons och netto dräktighet 258,22 reg. tons.

Vid profturen i Öresund indicerade ångaren 3,600 hkr med en fart om cirka 15 knop.

Plåtarne äro 7/8 tum tjocka ; i vattenlinjen samt närmast öfver och under densamma hafva de en tjocklek af 1 tum. För-ut har ångaren tvänne vattentankar om 230 tons och akterut likaså tvänne dylika om 160 tons. Ifall af behof kan äfven midskeppsrummet fyllas med vatten. Ångaren är beräknad att bryta ända till 3 fot tjock fast is. ”Nadeschnij” har kostat 800,000 danska kronor, och är som bekant bygd å Burmeister & Wains warf i Köpenhamn under uppsikt af maskiningenjör C. W. Andersen.

Till sitt yttre är ångaren icke så treflig som Murtaja, men gör dock ett i allo solidt intryck. På öfre däck midskepps är anbragdt ett däckshus, som inrymmer förutom styrapparaten, en hytt för befälhafvaren jämte ett kök för besättningens och ett annat sådant för befälets behof. Ofvanpå däckshuset finnes kommandobryggan jämte styrhytten. På hvardera sidan af ångaren hänga uti davertar tvänne lifräddningsbåtar, af hvilka en kan framdrifvas med ånga och är försedd med s.k. sidokondensator.

Genom en kapp akterut träder man ned till mellandäck, där man först har en stor och rymlig vestibyl. På hvardera sidorna om densamma finnas stora, komfortabelt inredda hytter för befälet, samt akterut en stor och rymlig matsal. Samtliga hytter äro möblerade med ett skrifbord, ett klädskåp, ett linneskåp och kommod samt en med röd plysch soffa, som tillika tjänstgör som koj.

Förut finnes ett stort och rymligt logement för besättningen. Några kojplatser finnas icke här, utan endast hängmattor, såsom på örlogsfartyg är brukligt. Närmast detta har man ett stort messrum för underofficerare och på sidorna af detsamma trefliga hytter för underbefälet. Besättningens skans för-ut är försedd med ett vattentätt skott, som fullständigt skyddar denna del af fartyget, om förskeppet skulle skadas. Ångaren förfogar dessutom öfver tvänne andra wattentäta skott.

Den väldiga maskinen ligger midskepps. Ångpannorna äro till antalet fyra, hvarförutom finnes en dunkepanna för det elektriska ljuset, värmeledningen och vinscherna. Själfva fyrplatsen, likasom också maskinrummet är stort och bekvämt. Under vanlig fart eldas endast under tvänne pannor, men vid isforcering under alla fyra. Vid sådana tillfällen äfvensom i lugnväder, underlättas ventilationen genom en liten ventilationsmaskin, som tillför fyrrummet frisk luft. Kolboxarna ligga på hvardera sidorna om maskinrummet och inrymma 280 tons kol.

Kolförbrukningen utgör under vanlig gång 17 tons per dygn och under full forcering 2 tons per timme.

För länsning af trimningstankarna förfogar ångaren öfver en centrifugalpump med en länsningsförmåga af 1000 tons per timme.

Elektriskt ljus är infördt öfveralt på ångaren och i fören är en elektrisk strålkastare placerad.

Befälhafvare är löjtnanten i danska marinen, Gaade, som bl. a. tidigare varit chef för en Grönlands expedition. Ombord finnes dessutom chefen för Burmeister & Wains varf, kommendör Nielsen och maskiningeniören C. W. Andersen, samt en kommision, bestående af kapten Jessen, ryska marinattachén i Berlin von Kettler, maskiningeniörerna Afanastiev och Franschiewitsch samt skeppsingeniören Leontieff.

En dansk journalist, fil. kand. L. Mylius-Erichsen, medföljer för Politikens och Illustreret Tidendes räkning ångaren på dess proftur.

Ångarens besättning utgöres af 32 man förutom befälhafvaren. Styrmännens antal är 3, af hvilka två äro marinlöjtnanter ; maskinisternas antal är 6 och eldarenes 10. Den danska besättningen kommer att föra ångaren till Wladivostok.

Under hela gårdagen var snötjocka rådande, hvarför Nadeschnij ej kunde utgå. På eftermiddagen i går anlände hit senator Gripenberg och lotsdirektören Sjöman, för att medfölja ångaren på dess profresa österut.

I dag kl. 7 på morgonen afgick Nadeschnij österut och kommer möjligen att forcera isen ända fram till Helsingfors. Lotsuppsyningsman J. B. Blomqvist medföljde.