torsdag 16 april 2009

Delikatessbod i Östra hamnen

Att det går livligt till ibland i Östra hamnen vet väl alla, här ett uttdrag från tidningen Hangö av den 16 april 1914:

I Östra hamnen har kommersen varit livlig de senaste dagarna. Där ligger några skutor från våra svenska stamfränders öar invid estländska kusten, lastade med potatis och dessutom har ett antal Kökarskutor på färd till huvudstaden gjort en invikning hit och tillsalubjudit öbornas kända produkter s.s. gudungar, palvat kött, salt fisk m.m. Även levande kreatur ha några skutor medhaft ombord.

Vid lossningen av kreaturen tillämpades en alltför kraftig metod, som måste betäcknas som uppenbart djurplågeri. Man slog helt enkelt två stroppar om djurens buk och så hivades de upp på den högt ovanför fartygets däck liggande kajen. Den karga naturen ute på ölandet har väl icke gjort de goda kökarborna hårdhjärtade?

*****

Jag måste här påpeka att påståendet, visserligen med ett frågetecken efteråt, är ett påfund från originalartikeln 1914 och inte min åsikt. Ingen blogg-mobbning av skärgårdsborna på gång, alltså.


Ovako Wire tar sommarstoppet tillbaka

Ovako Wire i Koverhar lägger ned produktionen under hela juli. Efter semestermånaden permitteras hela personalen i två veckor.

Den minskade efterfrågan på världsmarknaden har redan tidigare tvingat fabriken med 260 anställda att skära ned produktionen med 30 procent. Samarbetsförhandlingar har förts under våren.

Nedkörningen av processen inleds före midsommar och från midsommaren står fabriken stilla till slutet av juli. Det är som en återgång till gamla tider före mitten av 1990-talet: då kördes produktionen alltid ned inför semestrarna.

Wpd inventerar fornminnen


Museiverkets forskare undersöker som bäst terrängen i Koverhar för att kartlägga eventuella militära fornminnen. Detta gör han på uppdrag av företaget Wpd Finland, som har planer på att bygga en vindkraftspark på området.

Forskare John Lagerstedts inventering är en del av den miljökonsekvensbedömning som måste göras innan Wpd kan ansöka om bygglov för vindmöllorna.

Det han inventerar är militärhistoriska lämningar från 1940-41 då Sovjetunionen hade Hangö under sina beskyddande vingar. Mycket är rivet, så han använder försvarsmaktens gamla kartor från 1942 för att hitta fornminnena, samt gps och kamera för att dokumentera det han hittar.