torsdag 18 mars 2010

På besök i hamnkontoret

Jag har i dag haft förmånen av att guidas runt i hamnkontoret av hamndirektören Paavo O. Lyytikäinen. Och det var intressant, må jag säga.

Min första fråga gäller helt naturligt vad han tycker om den nu pågående strejken, och på den svarar han som väntat:
- Tidpunkten för den här strejken kunde inte ha varit sämre. Hamnen började precis se ett litet uppsving efter lågkonjunkturen, och nu är läget ännu sämre än förut.

Han berättar att transitolinjerna nu går på andra hamnar, som Paldiski, och att risken naturligtvis är stor att de inte återvänder ens då strejken är slut. Här avses väl då närmast Transfennica.

Och Nord Streams gasledning då?

De mellan 10 000 och 12 000 rör som tillfälligt ska lagras på de nu tomma planerna, börjar anlända så fort som möjligt. Själva nedläggningen av den bit som blir utanför Hangö beräknas ske i slutet av sommaren. Då det rör sig om en så här stor mängd rör, blir det en hel del båtlass som ska skeppas hit från Kotka. En båt tar ungefär 160 - 180 rör.

Betydande fartygsavgifter för hamnen, således. Och naturligtvis en inte föraktlig planhyra heller. Och eventuellt andra inkomster för stadens företagare. Projektet förväntas ta 27 månader i anspråk, så det kan tänkas vi ser en och annan fransman på "kvällsare" i staden.

Lyytikäinen poängterar ändå att Hangö hamn under inga omständigheter hade tagit emot detta projekt om trafiken fungerat som tidigare. Man hade till och med redan tackat nej av utrymmesskäl. Men nu är det bra att det finns någonting i stället för bilarna.

Han säger också att bokslutet, som nyss blev färdigt, uppvisar ett litet plus. Orsaken härtill är närmast den att investeringarna skärs ned. Och mera lär det bli. Utvidgningen av hamnen är satt på is, och med dagens utsikter får de investeringarna där bli (heh!).

Vi avslutar min lilla intervju, och Lyytikäinen skyndar vidare till ett möte mellan stadens ledning och arbets- och näringsminister Mauri Pekkarinen. Men det är en annan story.