måndag 15 april 2013

Utvecklingsområde

Sådärja. Då har jag adrenalin i kroppen så att det sjuder om det igen, blodtrycket närmar sig sådana höjder att vår företagsläkare skulle förpassa mig till ett vilohem.

Orsaken?

Jo, lyssna på det här: Meddelanden 2013-04-15 ELY-centralen i Nyland.

Under detta års första kvartal har ELY-centralen i Nyland betalat ut sammanlagt 2,7 miljoner euro i stöd till 156 företag.

I utvecklingsunderstöd betalade ELY-centralen sammanlagt 1 299 309 euro till 113 små och medelstora företag. Stödet var i genomsnitt 11 498 euro/företag

Utvecklingsunderstöd beviljas för startbidrag, förberedande finansiering och andra utvecklingsåtgärder, det typiska är internationalisering.

Sådär långt låter allt väl och bra, men så ser jag att;

Den överlägset största stödtagaren, enligt samma pressmeddelande, var - Hör och häpna! - Raseborgs stad. Som fick ofattbara 555 000 euro i understöd.

Räkna nu ut ni hur många procent av företagsstödspengarna Raseborgs stad får, fundera sedan på varför.

Tur att jag har mina nitron nära till hands.


Förbindelser

Jag måste medge att jag varit aningen orolig; Ska jag eller ska jag inte få bli gräsänkling. Men det ser ut att lösa sig, min hustru får som hon vill, hon reser iväg lika glad och lycklig som jag blir då hon äntligen kan göra det.

Nu kan det hända att många av er reagerar med viss antipati mot ovanstående lättsinninga yttrande, men det reder väl upp sig med en aning bakgrundsfakta.

Saken är nämligen den, att de som vill resa med morgonbåten från Åbo mot Mariehamn-Stockholmhållet har vissa förbindelseproblem. Det verkar som om det i dagens samhälle inte går att ordna kollektivtrafiken mellan Hangö och Karis så att man hinner med det tåg som går till Åbo för att hinna med båten. Problemet är inte stort, enbart 15 minuter stort, men dessa 15 minuter är jäkligt stort om tåget redan gått.

Bubi Asplund från svenska YLE har med gediget journalistarbete lyckats locka ur persontrafikchefen på Matkahuolto, Jukka Ylitalo, en helt vansinnig kommentar; "man kan ta kontakt med kommunerna, i det här fallet Hangö och Raseborg, och NTM-centralen", säger han.

Som företagare har jag nog svårt att förstå varför det är kunderna som ska se till att kommunerna ser till att företagaren står till tjänst med den service företaget vill sälja, man kunde kanske tycka att det är företagaren som ska se till att de tjänster kunden vill ha finns till salu.

Och att få det vrängt till att "man nog kan överväga att lägga tillbaka den turen om behov finns" ger hela saken ett visst löjesskimmer, då det är frågan om ett enkelt 15 minuters flytt av en busstur.

Men måhända har företagen Matkahuolto och VR kommunikationsproblem, förbindelsen är bruten, de kan inte studera varandras tidtabeller. Kanske kunde de, i allmänhetens intresse, "chatta" med varandra på FaceBook.

Billigare än mötesarvoden i miljonklassen vore det väl i alla fall.