fredag 16 januari 2009

Assistors matematiska underverk

"Samarbetsförhandlingarna vid Assistor i Hangö har avslutats. 54 anställda får gå och 20 anställda permitteras på obestämd tid eller som det heter: tillsvidare."

Assistor hade ännu i fjol 358 anställda. Efter att samarbetsförhandlingarna nu har slutförts har Assistor 192 personer på sina lönelistor i Hangö.
Av dem är 177 personer nu på jobb, resten är på olika former av ledigheter som till exempel moderskapsledigheter.

Min matematik säger att; om Assistor hade 358 anställda, och nu har 192 kvar, så har de sparkat/permitterat 166 personer. INTE 54+20 som nu påstås. Dessutom har de bara 177 kvar på jobb, de som har "ledigt" får förhandla skilt efterhand som de återvänder.

Huvudförtroendeman Keijo Larila har kanske all orsak att vara stolt över ett bra genomfört arbete i förhandlingarna, men jag får det fortfarande till en minskning på nästan 170 arbetsplatser.

Fortfarande svaga isar

Som ett varningens höjda finger kan följande artikel ur tidningen Hangö, från den 16.1.1915, få fungera:

De svaga isarnas offer

Då målaren G. A. Fast i förgår med sparkstötting skulle från Hangöby begiva sig över Västfjärden brast det tunna istäcket och Fast hamnade i vattnet.

Tillskyndande personer sökte bispringa den olycklige, den hjältemodigaste av dem villaägaren Henriksson kastade sig i vaken för att fatta tag i den drunknande, men denne hade redan hunnit sjunka i djupet. Poliskonstapel Nummelin anställde genast draggningar efter den omkomne, men blefvo dessa i går resultatlösa, försvårade som de voro av den starka snöstormen och det ansenliga djupet - enligt uppgift 40 famnar - på den plats där olyckan inträffade.
*
Fast, som vid sitt frånfälle var 45 år gammal efterlämnar hustru och 4 minderåriga barn.
*
Nära att drunkna voro i förgår fiskaren E. Borg och hans hustru från Gunnarstrand vilka begivit sig ut på fiskefärd på den svaga isen.

Å badhusfjärden som i förgår låg spegelblank och förrädiskt lockande, vimlade det av skridskoåkande. Några barn, som vågat sig alltför långt ut, hamnade i det våta och räddades med knapp nöd av några hurtiga kamrater som lyckligtvis hunno till olycksplatsen innan det var för sent.

Vägräcke i hamnen

Nästan en och en halv kilometer nytt vägräcke ska byggas runt den gamla trålarhamnen i Västra hamnen i Hangö.

Hamnnämnden beslöt på hamnnämndens möte i augusti, att hamnen anskaffar ca. 1,3 km skyddsräcke. Det är frågan om landsvägsräcke som sätts upp innanför stålstaketet som omgärdar hamnen.

Landsvägsräcket skyddar staketet genom att ta emot de första stötarna när trailrar flyttas omkring i hamnen. Räcken är i dåligt skick och måste därför bytas ut. Dessutom hindrar det biltjuvar från att köra genom staketet, säger hamnnämndens ordförande Peter Malmlund.

Nämnden gick på mötet i tisdags igenom offerterna, och man fastnade för företaget Tela Steel Oy's anbud på ca 55.000 euro.

De övriga som lämnat in en offert inom utsatt tid var Kaide- ja Aitatyö Oy samt Kanerva Oy Kaide ja Kuljetus.
Dessutom hade offert begärts av JP Solutions Oy, YIT Rakennus Oy och VS Turva-aidat Oy.

Enligt hamnmästare Tiina Saarinen inleds byggandet av räcket på våren.