måndag 30 augusti 2010

Miljöpriset till B8

Stadens miljöpris, som delades ut under Hangödagarna, går även i år till inkvarteringen. Det i somras öppnade hotellet på Boulevarden, B8, belönades på lördagen och i motivering läser man: "Nydanande och innovativ återanvändning".

Miljönämndens viceordförande Jaakko Laiho, som delade ut årets pris, säger på dagens nät-VN att: - B8 bidragit med nya, efterlängtade hotellutrymmen till Hangö.

I fjol tillföll priset pensionaten Villa Tellina och Thalatta, Villa Maija och Villa Doris, i år B8, nästa år (förutspår jag, om trenden håller i sig) går priset till Harkimos projekt och hotell Regatta.

Reaktionen hos B8?

– Det känns bra att få erkännande för en långvarig insats i Hangö. Vi har verkat här sedan 1995, säger representanten för företaget Fastighetskompaniet Aslak Söderman.

!

Men grattis! Laiho har rätt: Det är bra med annat än privat inackordering.

Omnibusolycka

Den Omnibus jag skrev om senaste onsdag var, liksom ägaren K. G. Öbloms alla andra projekt, otursförföljt. Tidningen Hangö den 30.8.1898:

Olyckshändelse. Den sedan någon wecka härstädes i gång warande omnibusen råkade senaste söndag afton omkring kl. 9-tiden kantra å Boulewardsgatan ungefär midt för bokhandeln. Wid olyckstillfället fick konduktören sitt ena ben afbrutet och af twänne i omnibusen befintliga passagerare fick en ett större blodsår uti hufwudet och den andra skadade sitt lår. Hästarne erhöll inga skador och själfwa omnibusen blef endast obetydligt skamfilad.

Orsaken till olyckan antages wara den att en sprint, som förenade den s. k. styrstången med själfwa åkdonet, på ett eller annat sätt aflägsnats utan att man obserwerat detta, hwilket hade till följd att styrstången lossnade från omnibusen som sålunda förlorade styrförmågan. Då sedan hästrne drogo åt ett håll och omnibusen gjorde en skarp gir åt andra sidan af gatan, inträffade katastrofen.

Orsaken till att jag kallar K. G. Öblom otursförföljd är att det låter bättre så. Skeppare Öblom hade förutom omnibusen en kolonialvaruhandel på Kyrkogatan, den som numera heter Högbergsgatan. Dessutom sysslade han med skeppsrederi och fastighetsaffärer. Öblom gick i konkurs 1901.