Utomhus vräker snön ner med en för hangöförhållanden sällan skådad intensitet. Till glädje för dem som tycker om det vita stuffet. Tidningen Hangö, 3 januari 1893:
En häftig snöstorm började rasa härstädes natten mot i går och fortgick med oförminskad hastighet under hela gåragen. Först omkring kl. 7 på aftonen lugnade wäret och luften blef klar. Redan i går på morgonen hade på flere ställen i staden hopat sig wäldiga snödrifwor, hwilkas dimensioner oupphörligt ökades under dagens lopp. Det war icke möjligt att hålla trottoarerna fria från snö oaktadt man arbetade härpå från tidigt på morgonen till sent på kwällen. Winden, som under natten warit ostlig, hade hitdrifwit packis i så betylig mängd att icke endast hamnen helt och hållet fylts däraf utan äfwen hafwet ett godt stycke ytterom båken war betäckt med dylik is. Då winden på morgonen drog sig något mera på sydkanten började man frukta för att isen småningom under då rådande windförhållanden kunde blifwa af sådan art att det för wåra winterbåtar skulle ställa sig swårt att bryta sig igenom, hwarför äfwen lotsuppsyningsman Blomqwist, som af lotsstyrelsen erhållit order att omedelbart underrätta nämda styrelse så snart isförhållandena härstädes wisade sig blifwa af sådan natur att man twiflade på om båtarna utan Murtajas bistånd kunde taga sig fram, afsände i går telegram med anhållan om att Murtaja med första möjliga måtte hitbeordras.
Här kan det kanske vara på sin plats att förtydliga;
Murtaja, som här omtalas, var landets första isbrytare. Fartyget bygdes av Bergsunds Mekaniska verkstad Ab i Sverige, och sjösattes våren 1890. Längden var 47,6 meter, bredden 11 meter och djupgåendet var hela 5,5 meter. Dagens isbrytare är alla ungefär dubbelt så stora, men det är ju också fartygen de bryter upp isen för.
söndag 3 januari 2010
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)