tisdag 28 april 2009

Arbetslösheten ökar fortfarande


Hangö är den kommun som nu har allra mest arbetslösa i hela Nyland, rapporterar Svenska YLE.

Hangösiffran var i slutet av mars uppe i elva procent. Det betyder att 528 Hangöbor var arbetslösa. För ett år sedan var de arbetslösa i Hangö mer än hälften färre (231 eller 4,7 procent).

En månad tidigare, i slutet av februari var de arbetslösa i Hangö 426, det vill säga 9,1 procent. Arbetslösheten i Hangö har sedan årsskiftet stigit från 7,5 till 11 procent.

Om det intresserar någon, så kan man ju ansöka om tjänsten som stadskamrer eller ledande socialarbetare. Mera av stadens lediganslagna tjänster hittar du HÄR.

Läcka i Hangöbyområdet

Vattenledningen i korsningen Södergårdsgatan - Skepparegatan läcker, rapporteras det på Hangö stads informationssidor.

Reparationsarbetet påbörjas på förmiddagen. Vattentillförseln kommer tillfälligt att avbrytas närmast på Skepparegatans avsnitt från Hangöbyvägen österut och på Södergårdsgatans avsnitt från Skepparegatan norrut.



Kvarlämnade passagerare

Vårt lokalblad kan den 28.4.1895 i förtrytad ton berätta för sina läsare om ett inkonsekvent beteendemönster från stationsbefälets sida:

- Kwarlämnade ångbåtspassagerare. Senaste torsdag middag, då ångaren Astrea något före kl. 2 på dagen inlöpte i hamnen, nedsändes från stationen ett lokomotiw jämte en wagn för att afhämta de passagerare, som samma dag skulle fortsätta med posttåget härifrån widare. Ombord å ångaren tullbehandlades resgodset i en handwändning och man gjorde för öfrigt alt hwad man kunde för att förskona de resande från obehaget att genom ett försummande af tåget blifwa uppehållna härstädes ett helt dygn. Samtliga klasspassagerare - 5 till antalet - blefwo också i sista minuterna klara för afresa och stego ombord på tåget, som ögonblickligen ångade af till stationen. Ditkomna fingo desamma endast bewittna huru posttåget på, såsom det uppgifwes, bestämdt klockslag satte sig i rörelse utan att taga den ringaste notis om de samtidigt från hamnen anländande ångbåtsresenärerna, hwilka således sågo sig, trots alla ansträngningar och de glada förhoppningar om resans omedelbara fortsättande stationsbefälet ingifwit dem genom att nedsända ett extra lokomotiw till hamnen, nödsakade kwarstanna i Hangö till följande middag.

Med kännedom om att posttåget någon gång förut i slika fall försenats ända till 15 minuter, förefaller det oss något inkonsekwent att stationsbefälet för denna gång icke riskerade wänta 4 á 5 minuter, inom hwilken tid passagerarene jämte resgodset wäl hunnit öfwerflyttas från det extra loket till posttåget. För öfrigt woro ju de resande redan öfwertagna af järnwägen och hade det således warit densammas skyldighet att såwitt möjligt söka bereda dem tillfälle att medfölja tåget. Det passerade uppwäckte harm och förtrytelse hos de kwarlämnade passagerarene, något som ingen för öfrigt förwånar sig öfwer.