måndag 20 juli 2009

Hjältemod

Tidningen "Hangö" har den 20 juli 1890 en notis, ursprungligen publicerad i Nya Pressen några dagar tidigare, som på ett lättfattligt sätt belyser hur hastigheterna ökat under de gångna 120 åren:

- Rask handling. T. f. lokomotiwföraren I. Grönroos och lokomotiweldaren F. Andersson, hwilka den 24 juni förde godståget n:o 401 å Hangö-Hyvinge järnwäg, upptäckte wid passerandet af en kurw, som jämte för tillfället rådande duggregn hindrat widsträcktare utsikt öfwer banan, att en mansperson låg emellan skenorna på ett kort afstånd framför tåget. Behöriga signaler gåfwos genast och ångbromsen tillsattes; men då den å banan liggande mannen emellertid icke förmärkte warningssignalerna och osäkert war, huruwida det af 25 wagnar bestående tåget skulle stanna i rätt tid, uppmanade Grönroos Andersson att nedhoppa från lokomotiwet och springande försöka uppnå mannen, hwilken uppmaning Andersson jämwäl genast efterföljde och lyckades, i det ögonblick han i starkt språng hunnit framför lokomotiwet, draga mannen oskadd bort från spåret. För denna rådighet och påpasslighet har järnwägsstyrelsen tillagt Grönroos och Andersson, hwilka under sommaren 1889 äfwenledes räddade en person från att öfwerköras af det tåg de då förde, en gratifikation af 50 mark hwardera. - N. Pr.

Trafikarrangemang



I går kunde ett antal Hangöbor hitta en lapp under vindrutetorkaren. Skriven på finska. Enbart. Med ett klick på bilden till vänster får även resten av oss ta del av denna intressanta lapp.


Översatt lyder den ungefär som följer:

"I Hangö ordnas under tiden ons 22. - sö 26.7 ridtävlingarna Sea Horse Week.

Detta föranleder ändrade trafikarrangemang från och med tisdag 21.7. Skvärgatan, Skolgatan och Brunnsgatan är stängd för privatbilism.

Vi ber er vänligen flytta era bilar och parkera någon annanstans medan tävlingarna pågår.

Invånarna i de bostäder som finns längs de berörda gatorna har en möjlighet att få körtillstånd, om nödvändigt.

Körtillstånden kan sökas från 0400 441551 eller 0405313892."

Intressant arrangemang. Är det så här informationen ska delas ut, med en sönderregnad lapp under en vindrutetorkare? Utan underskrift. Varför finns det ingen information på stadens hemsidor om detta?

Vad händer med de bilar, vars ägare INTE hann se informationen i tid?

Det första numret går förresten till ett s.k. hemligt abonnemang och det andra till en Katri Leeve i Helsingfors.