söndag 16 januari 2011

Tågtrafik i tid och otid

De som följt med diskussionerna gällande denna vinters tågtrafik vet att det inte varit så värst mycket av den varan. Åtminstone verkar det som om det varit mera trafik i otid än i tid. Dag efter annan har vi fått läsa om förseningar och inhiberade turer.

För att råda bot på detta uppenbara problem har VR nu kommit på den geniala lösningen att man minskar turerna med hälften. Helt naturligt och följdriktigt torde då även klagomålen minska med hälften och på detta sätt håller man sig inom de acceptabla gränsområden för tillåtna fel staten dragit upp.

Ja, ja. Kommentarerna i våra medier har duggat tätt och de flesta har varit av den åsikten att "nog var det bättre förr", men var det så? Jovisst sjutton var det det! Åtminstone var servicen bättre, om man ska tro tidningen Ekenäs Notisblad från den 16 januari 1884:

- Hangötrafiken. En åtgärd för passagerarenes beqwämlighet torde wara widtagen för den händelse att "Express" af en eller annan anledning ej hinner till Hangö innan ordinarie bantåget derifrån afgått. Trafikdirektören å Hangöbanan lär nemligen, enl. H. D., under dylika omständigheter berättigats expediera extra tåg för att passagerarene ej må nödsakas wänta i Hangö ända till följande dags tåg. Om antalet passagerare uppgår till 30 äro de, enligt detta arrangement berättigade till extra tåg utan någon förhöjning i biljettpriset.