onsdag 11 februari 2009

Ny linjebåt

I Hangö kan vi den 11.2.1908 läsa om en trafikökning:

En ny ångbåtslinje.

Efter det ångaren Bengtskär under senaste sommar riskerade försöket att traffikera Hangö - Salo-traden, hvilket försök ej alls torde slagit illa ut, hafva personer, intresserade för nämnda trade ifrigt diskuterat frågan om ej en båt trafikerande Reval - Hangö - Salo och vice versa skulle löna sig.

På försök sattes listor till aktieteckning i gång med det resultat att aktier för cirka 20,000 mark äro tecknade. Då intresset för ångaren sålunda syntes stort, begynte man höra sig om efter någon för ändamålet lämplig ångare och fick äfven anvisning på ångaren Särö i Göteborg. För några dagar sedan hemkommo ing. Fredrik Forsström och kapten Karlberg, hvilka varit ditresta för att besigtiga båten. Denna torde i allo vara lämplig för den påtänkta traden. Priset för densamma var kr. 25,000. I torsdags på dagen hölls ett konstituerande möte af aktietecknarna å kommunalstugan i Finby. De närvarande beslöto enhälligt att inköpa Särö. Dessutom tillsattes en interimsstyrelse, till hvilken invaldes kapten Karl Forsström och ing. Fredr. Forsström från Förby samt konsul Gabriel Ekholm från Hangö. Till suppleanter valdes herrar Zef. Sannholm och Sjöholm.

Denna styrelse fick i uppdrag att uppgöra förslag till aktiebolagets stadgar samt att vidtaga de närmast förestående åtgärderna. Om bolagets hemort blir Hangö eller Finby skall senare afgöras och torde aktieteckningens resultat härvid komma att verka afgörande. De flesta aktietecknarena äro tillsvidare bosatta i Finby. Endast ett fåtal aktier äro tecknade i Hangö.

Till befälhafvare å den nya ångaren blef kapten Karlberg som senaste sommar förde Bengtskär, utsedd.


Vända på stenar, säger Sten

I den elektroniska Västra Nylands serie om stadsdirektörsaspiranterna står nu Sten Öhman i tur. Intervjun är gjord av Johanna Lemström, och kan i sin helhet läsas här.

Sten Öhman, teknisk direktör i Hangö, är en av de sökande till stadsdirektörstjänsten. Han ser det som helt naturligt att söka tjänsten.

För Hangöbornas del är stadens tekniska direktör Sten Öhman nöjd över att personerna som sökt tjänsten som stadsdirektör kommer såväl inifrån huset som utifrån. Att han själv skulle vara en av de sökande var närmast självklart.

Hangö är en utmaningarnas stad. Den negativa befolkningsutvecklingen hör till de saker som tål grunnas på.
– Vi måste börja med att ta till hela sortimentet med åtgärder som rimligen kan stå till buds, vända på alla stenar. Själv tycker jag det vore viktigt att försöka få folk att konvertera från veckoslutsboare till åretruntboare. Vi bör få de veckoslutsboende att se det positiva med och nyttan av att skriva sig i Hangö.

Öhman ser många utvecklingsmöjligheter inom miljö- och naturturism. Han nämner havet och ödsligheten, som man borde ta vara på under det mörka halvåret.
– Kanske man kunde erbjuda övernattning på Gustavsvärn. Tänk dig att under den mörka årstiden sitta där ute och blicka in mot en upplyst stad... eller använda den gamla lotsstationen på Tulludden för inkvartering. Vandringspaket tror jag också man kunde sälja, man kan ju vandra runt hela Hangö udd, längs sandstränder, trädbevuxna stränder, klippor, på mossar runt Sandö träsk, målar Öhman upp.

Även utvecklingen av hamnen, stadens hjärta, är en sak som stadsdirektören ska vara delaktig i, tycker Öhman.

Han tycker också att Hangö ska förbli självständigt, inte gå ihop med Raseborg – ”det tåget gick redan”, säger Öhman.
– Det fattades ett beslut enligt demokratins alla regler att staden ska vara självständig. Men däremot ska vi utveckla samarbetet med Raseborg inom social- och hälsovård. Västra Nylands sjukvårdsområde kunde gärna få en självständigare roll, där följande steg är att bas- och specialsjukvård går ihop.