I Hangö kan vi den 11.2.1908 läsa om en trafikökning:
En ny ångbåtslinje.
Efter det ångaren Bengtskär under senaste sommar riskerade försöket att traffikera Hangö - Salo-traden, hvilket försök ej alls torde slagit illa ut, hafva personer, intresserade för nämnda trade ifrigt diskuterat frågan om ej en båt trafikerande Reval - Hangö - Salo och vice versa skulle löna sig.
På försök sattes listor till aktieteckning i gång med det resultat att aktier för cirka 20,000 mark äro tecknade. Då intresset för ångaren sålunda syntes stort, begynte man höra sig om efter någon för ändamålet lämplig ångare och fick äfven anvisning på ångaren Särö i Göteborg. För några dagar sedan hemkommo ing. Fredrik Forsström och kapten Karlberg, hvilka varit ditresta för att besigtiga båten. Denna torde i allo vara lämplig för den påtänkta traden. Priset för densamma var kr. 25,000. I torsdags på dagen hölls ett konstituerande möte af aktietecknarna å kommunalstugan i Finby. De närvarande beslöto enhälligt att inköpa Särö. Dessutom tillsattes en interimsstyrelse, till hvilken invaldes kapten Karl Forsström och ing. Fredr. Forsström från Förby samt konsul Gabriel Ekholm från Hangö. Till suppleanter valdes herrar Zef. Sannholm och Sjöholm.
Denna styrelse fick i uppdrag att uppgöra förslag till aktiebolagets stadgar samt att vidtaga de närmast förestående åtgärderna. Om bolagets hemort blir Hangö eller Finby skall senare afgöras och torde aktieteckningens resultat härvid komma att verka afgörande. De flesta aktietecknarena äro tillsvidare bosatta i Finby. Endast ett fåtal aktier äro tecknade i Hangö.
Till befälhafvare å den nya ångaren blef kapten Karlberg som senaste sommar förde Bengtskär, utsedd.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar