måndag 23 augusti 2010

Kryssningsturister

Hangötidningen innehöll i sitt senaste nummer en artikel som gällde mottagandet av kryssningsfartyg i Hangö. Enligt Max KarlströmBotnia Cruise Port skulle Hangö inom tio år kunna få 50 kryssningsfartyg med upp till 50.000 turister årligen, men att både turistchefen och hamndirektören sagt att det är för dyrt. Den som vill läsa hela artikeln finner den på Hangötidningens hemsidor.

I dag har svenska YLE reagerat på samma ämne, och får ett uttalande av hamnnämndens ordförande, Stig Sundberg, som säger att "Hangö är intresserat av kryssningstrafik men att de väljer att följa sin strategi som innebär att linjetrafiken prioriteras som nummer ett."

Förvånansvärt att ingetdera av medierna fått företagets namn rätt...

Visserligen förstår jag att det inte nödvändigtvis finns plats för några stora kryssningsfartyg i Västra hamnen, men enligt Karlström är det vanligt att kryssningsfartygen ligger på redden och besöker hamnarna med egna mindre båtar.

Jag tycker nog att det är dyrare att inte tacka och ta emot ett dylikt företag. Och att "konkurrensutsätta" ett sådant här företag är ju rena löjan. Inte ska företagares idéer och verksamhet konkurrensutsättas. De ska uppmuntras.

Budgetens delårsrapport

Inför kvällens stadsstyrelsemöte går det på föredragningslistan bland de sedvanliga rättelseyrkandena och kommunalbesvärena att hitta budgetens delårsrapport för tiden 1 januari till 30 juni.

För ovanlighetens skull ser siffrorna om inte riktigt bra så åtminstone hyggliga ut. Till och med stadens lånebörda har minskat något. Så ska det låta.

Maskindepån och hamnen har redovisat en aning större utgifter än budgeterat, men det var antagligen väntat med tanke på den snörika vinter vi hade. Båda visar ändå en markant ökning på plussidan, så läget torde vara under kontroll.

Fortsätter det så här så kanske staden ändå inte är bortom all räddning. Det tokiga är att det betyder många år med nollinvesteringar framöver. Men kanske det är värt det.