tisdag 11 augusti 2009

Hjortkrock

En 43 årig Hangöbo körde omkull och skadade sig då han i morse krockade med en hjort vid Lappvik, rapporterar Västra Nyland.

Olyckan inträffade strax efter klockan 7.30 på ett riksvägsavsnitt med 100-begränsning strax söder om själva tätorten.

Mc-föraren var på väg i riktning mot Ekenäs då hjorten sprang ut på vägen.

Hjorten dog vid sammanstötningen, motorcykeln skadades så pass att den inte längre var i körbart skick.

Kappseglingar

Tidningen "Vestra Nyland" kan den 11 augusti 1882 rapportera följande från Hangö:

- Kappseglingen wid Hangö motswarade icke de förhoppningar, som man, på grund af det stora antalet från olika håll komne deltagare och de många prisen, hade kunnat hysa. Sista Söndag, då allmogebåtarne täflade, war winden synnerligen skral, och stort bättre blef den icke till måndagen då herremannasluparne försökte sig. Deltagare hade emellertid infunnit sig i stor mängd från Helsingfors, Åbo, Ekenäs, Hangö och i närheten deraf liggande orter. Från Helsingfors anmälde sig: Stigell med "Laine", A. Borgström med "Ariel", Brenner med "Gottland", Wennerberg med "Glunten", Wikberg med "Sydost", Schneidler med "Ankepirre", Waselius med "Jökul", Ekebom med "Mathilda", Wallén med "Haikko"; från Åbo: J. Österblad med "Tärnan", M. Dahlström med "Widar", A. Westin med "Aalto"; från Hangö: Rehausen med "Irma", ålderman Blomqwist, J. Eklund, H. Pettersson, Stenbäck; från Ekenäs: Grönros med "Impi", O. Berglund med "Elisa", F. Borenius med "Undine", Tawaststjerna med "Fjalar"; slutligen Boström från Hästö-Busö, A. Sjöberg från Elgö, G. Anderson med "Otto" från Rimito, A. Österholm från Kopplorna, R. Hägert från Skedesund, Falk från Hästö-Busö, D. Höglund från Hiitis, Pettersson från Nagu.

De snabbaste seglarena i täflingen den 6 dennes woro "Aalto" (2 t. 3 m. 35 s.), "Haikko" (2 t. 9 m.), "Elisa" (2 t. 17 m.), "Otto" (2. 18. 50.), "Ankepirre" (2. 19. 50.), D. Höglund (2. 23. 25.), "Undine" (2. 23. 55.), A. Österholm (2. 25. 50), Falk (2. 25. 55), "Ariel" (2. 26. 20).

Då dagens täflan gälde blott allmogebåtar, utdelades prisen på följande sätt:

Första priset, 60 m., åt Westin från Åbo: andra priset, 45 m., åt Anderson från Rimito; tredje priset, 30 m., åt Höglund från Hiitis, samt fjerde priset, 25 m., åt Österholm från Esbo.

Wid täflingen i Måndags den 7 dennes togs:

1:a priset (en dyrbar silfwerpokal, förärad af badsällskapets i Hangö damer) af handl. Dahlström från Åbo, som med slupen "Widar" seglade på 2 t. 9 m. och 36 s., 2:dra priset (Nyländska jaktklubbens hederswimpel) af brandmästar, magister M. Waenerberg från Helsingfors med den af honom nyligen köpta kuttern "Glunten" (2 t. 17 m. 43 s.); 3:dje priset (ett cigarretui, skänkt af nyl. jaktklubben) af hr Brenner från Helsingfors med den bekanta slupen "Gottländingen" (2 t. 18 m. 43 s.), och 4:de priset (Airisto segelsällskaps wimpel) Wikberg med "Sydost" (2 t. 18m. 49 s.)

Den snabbaste af alla seglare wid såwäl söndagens som måndagens kappsegling war "Aalto", tillhörande Westin från Åbo. Samme man hade äfwen byggt den med första priset belönade herremanna slupen "Widar".


Arbetsläget

Samarbetsförhandlingarna på billogistikbolaget Assistor avslutades i går med beskedet att många av de anställda avskedas eller permitteras.

29 får sparken och åtta permitteras tills vidare. Dessutom permitteras de resterande 162 anställda etappvis för en månad åt gången, så att den återstående arbetsstyrkan hålls vid ungefär 120 personer.

I fjol hade Assistor som mest hela 370 anställda. Efter de förra samarbetsförhandlingarna sades 54 personer upp och 20 permitterades. De nu avslutade förhandlingarna innebär att arbetsstyrkan minskar med över 70 arbetsår, så att ungefär 120 personer nu får behålla sina jobb.

För Forcit i däremot ser läget bättre ut från och med augusti framåt.

En bidragande orsak till det här är den order bolaget fick av Försvarsmakten i vintras.