onsdag 24 mars 2010

Manners design i världsklass


Transporthjulet som Hangöbolaget Manner har utvecklat har klarat sig bra i den världsomfattande designtävlingen Red Dot, läser jag i tidningen Kauppalehti.

Transporthjulet Manner e-smart placerade sig bland de 45 bästa lösningarna bland med över 4 000 olika produkter. Hjulet är reglerbart med elmotorer och fjärrstyrning och främst utvecklat för bruk på sjukhus och inom rehabiliteringsvården.



Red Dot hölls för första gången 1955 och är i dag den internationellt sett största och mest kända designtävlingen.

Grattis!

Hangökriget


Häromkvällen sändes på FST5 en välgjord dokumentärfilm som behandlade vinterkriget ur Hangöperspektiv, samt dess effekter på civilbefolkningen och de krigande pojkarna.

Välgjorda intervjuer, sällan hörda fakta och bland detta välinsvarvade sällan skådade arkivfilmer gör det hela sevärt och förhoppningsvis tankeväckande. Redaktören, Greger Grönqvist, har gjort ett gediget arbete.

Bland de intervjuade hittar vi Åke Rehn, Stig Lindström, Marianne Suominen, Kurt Nykvist, Ossian Österlund, Pekka Silvast, Gunnar Lundmark m.fl.

De som råkade missa den en timme långa dokumentären kan ta sig en titt i YLE's arkiv HÄR.

Det är endast möjligt att se denna dokumentär i 28 dagar framöver, så passa på! Jag rekommenderar den verkligen!

Bilbeskattning

"Bilbeskattningen i Hangö blir kanske en del av Skatteförvaltningen", rubricerar svenska YLE i dag.

Först hade jag svårt att förstå vad sjutton de menar denna gång, för artikeln i fråga är minst sagt luddig. Men efter en stor mugg kaffe, en aning eftertanke och diverse surfas på nätet förstår jag följande: Det är tullen som har skött, och tills vidare sköter, bilbeskattningen och nu vill man förflytta den delen till skatteförvaltningen. Det låter ju egentligen som ett logiskt beslut.

Problemet här är följande: Knappa 20 personer i Hangö fattar 80 procent av bilbeskattningsbesluten i Finland. Men vi har inget skattekontor i staden. Om denna verksamhet blir flyttad under skatteförvaltningen, blir verksamheten med största sannolikhet flyttad till en annan ort. Ekenäs, Lojo eller Kyrkslätt är alternativen. Vilket ju i förlängningen betyder ytterligare 20 arbetssökande i Hangö.

Och förlänger vi vidare, betyder det att personalen på Hangö Tull minskar med hälften. Sen kan man dra in den med.

Finansministeriets arbetsgrupp, som föreslagit detta - allt i namn av inbesparingarnas heliga ko - kanske kunde ta sig en omgång kaffe till. Eller besvara en enkel fråga: Hur sjutton kan det spara in pengar att förflytta en redan fungerande verksamhet till en annan ort?

Javisstja. Ännu ett förtydligande krävs. Det är INTE frågan om de bilar som förflyttas över Hangö till Ryssland, utan frågan gäller beskattningen av din och min bil. Den som inte är lik en likbil. Ni vet, den där tillfälliga skatteavgiften...