torsdag 2 april 2009

Hangö hälsocentral stängd på lördag

Jouren vid i Hangö hälsocentral är stängd nu på lördag, eftersom mottagningspersonalen har insjuknat i magsjuka. Patienter som är i behov av akut vård kan vända sig till samjouren i Ekenäs.

OCH:

Vattenkvaliteten

Enligt rykten som kommit till Vatten och avloppsverkets kännedom skulle dricksvattnet vara av dålig kvalitet, om detta har även inkommit många förfrågningar per telefon.

Vatten- och avloppsverket meddelar att inga avvikelser i vattenkvaliteten har observerats och vattnet kan användas normalt.

En praktisk köksinredning

Tidningen Hangö kan den 2 april 1931 genom namnteckningen "spanaren" berätta om följande innovation med intressant färgskala:

En praktisk köksinredning.
Målarmästaren Conrad Sandberg utställer f. n. i slöjdaffären, Högbergsgatan 1, en särdeles praktisk och på samma gång snygg och durabel köksinredning. Möblerna, som konstruerats av herr Sandberg själv och vilka samtliga äro målade i en behaglig grågrön färgton, omfatta flere skåp och diverse andra attiraljer, som höra hemma i ett välutrustat kök.

Avsikten med inredningen har varit att på så liten yta som möjligt samla allt det utrymme, som köksredskapen kunna kräva och att anordna det hela så, att samtliga kärl kunna förvaras i slutna rum och därigenom undgå det damm och os, som ej kan undvikas i det bäst skötta kök.

Uti denna avsikt måste man säga, att hr Sandberg lyckats utmärkt. På de slutna hyllor och i den mångfald lådor av olika form och storlek, som möblemanget erbjuder, rymmes köksattiralj för de mest olika ändamål och rikligt omfång. Delvis ha även de nu så guterade kombinationsidéerna kommit till användning, men detta har skett i en utsträckning, som ej gränsar till överdrift, vilket man inte så sällan får skåda i dylika fall.

Sålunda är den kombinerade huggkubben-stolen mycket praktisk, och detsamma kan man säga om den kombinerade stegen-strykbrädet. Sedan rymma möblerna utom allt annat plats för ved i ett bekvämt arrangemang, plats för bakplåtarna och en praktisk ställning för dess förvaring under jäsningen, vidare en mångfald utrymmen för kökets olika redskap, för kryddburkar etc. Det hela förfaller att vara lyckligt genomfört, och vi tro förvisso, att den unga husmor, som finge börja sin verksamhet i ett kök med denna inredning, kände sig mycket belåten. Till detta kommer, att priset är överkomligt.

Vi rekommendera ett besök på platsen. Varje husmor torde ha intresse att kasta en blick på inredningen.

Spanaren



Generalplansvansinnigheter

Storhetsvansinne, målmedvetet vansinne eller allmänt vansinne. Det är min spontana fråga då jag läser veckans nummer av Hangötidningen. Jag citerar:

"Som ett led i uppgörandet av en ny generalplan för stamstaden har en utredning över det kommersiella servicenätet utförts. I den anges tyngdpunktsområdena för utvecklingen av butiksnätet...

...ett köpcentrum/varuhus borde byggas så nära tågstationen som möjligt."

Nu undrar jag ju förstås; Varför? Kan man komma så mycket närmare än vad nu är, med K-hallen, S-market, Priima och allt vad dom heter? Vem i hela helsike behöver ta tåget hem då han handlat i Hangö?

Vidare berättar denna särdeles intressanta utredning bl.a. följande: "Stadskärnan dvs. närområdet kring torget, gågatan, Bangatan och Boulevarden ska bilda ett område för små specialaffärer, vara ett område för kultur och turistservice. I centrum ska finnas ett centrumvaruhus eller ett köpcentrum i anslutning till de nuvarande dagligvaruaffärerna."

Med förvåning läser jag vidare att utredarna beräknar att handeln i hypermarketar, supermarketar m.m. dylikt förväntas öka, medan den minskar i kvartersbutiker och saluhallar. Tacka fan för det.

Det blir nog bara att införliva allt mellan ring III och Hangö Norra i våra köpmäns kundkrets om detta ska gå klart. Sanna mina ord.

Slutskämtat


Hamnen har diskuterat logistiktjänster med Nord Streams representanter, men diskussionerna har inte ännu lett till konkreta resultat.

Hangö hamn kunde hjälpa Nord Stream med lagerområden eller transporter av rör, människor och proviant till platsen ute i havet där det stora naturgasröret mellan Ryssland och Tyskland byggs.

Diskussionerna har varit mera intensiva sedan Nord Stream blev klar med sitt program som beskriver rörbyggets miljökonsekvenser, uppger hamndirektören i Hangö Paavo Lyytikäinen.

Det vore mer än välkommet för hamnen med dylika projekt, då allt färre transitobilar tas in via Hangö. I fjol lämnade över 20 000 stycken staden varje månad. I mars var antalet under 4 000, vilket är det lägsta hittills i år.

Tullens siffror visar att transitotrafiken går på sparlåga. Antalet TIR-transiterade bilar fortsätter nämligen att sjunka. I januari åkte 5 494 bilar ut från Hangö, i februari 5 994 och i mars 3 815 bilar.

Hangö hamns trafikstatistik visar att fartygstrafiken i mars minskat jämfört med samma tid i fjol. Paavo Lyytikäinen förklarar bortfallet på 25 procent med att färre bilfärjor anlöper hamnen. Linjetrafiken går som vanligt.