torsdag 2 april 2009

Generalplansvansinnigheter

Storhetsvansinne, målmedvetet vansinne eller allmänt vansinne. Det är min spontana fråga då jag läser veckans nummer av Hangötidningen. Jag citerar:

"Som ett led i uppgörandet av en ny generalplan för stamstaden har en utredning över det kommersiella servicenätet utförts. I den anges tyngdpunktsområdena för utvecklingen av butiksnätet...

...ett köpcentrum/varuhus borde byggas så nära tågstationen som möjligt."

Nu undrar jag ju förstås; Varför? Kan man komma så mycket närmare än vad nu är, med K-hallen, S-market, Priima och allt vad dom heter? Vem i hela helsike behöver ta tåget hem då han handlat i Hangö?

Vidare berättar denna särdeles intressanta utredning bl.a. följande: "Stadskärnan dvs. närområdet kring torget, gågatan, Bangatan och Boulevarden ska bilda ett område för små specialaffärer, vara ett område för kultur och turistservice. I centrum ska finnas ett centrumvaruhus eller ett köpcentrum i anslutning till de nuvarande dagligvaruaffärerna."

Med förvåning läser jag vidare att utredarna beräknar att handeln i hypermarketar, supermarketar m.m. dylikt förväntas öka, medan den minskar i kvartersbutiker och saluhallar. Tacka fan för det.

Det blir nog bara att införliva allt mellan ring III och Hangö Norra i våra köpmäns kundkrets om detta ska gå klart. Sanna mina ord.

1 kommentar:

Företagare sa...

Varifrån hade dom fått sina uppgifter? Tror dom att man kan leva på enbart inkomster som kommer från turister eller räknar dom med en 200% ökning på den fronten. Som det nu är räcker inte ens hangöbor + turister till för att ge en skälig inkomst(läs: över 15.000/år.