torsdag 29 oktober 2009

Invånarrespons

Tekniska verket tar inte i bruk det nya datasystem för invånarrespons som man i maj godkände. I motiveringen till det positiva beslutet i maj sägs bl.a.:

"Från stadsborna kommer dagligen feedback till avdelningen för kommunteknik. Stadsborna använder sig av telefon och e-post. I feedbacken framförs frågor, anmäls reparationsbehov och ges såväl positiv som negativ feedback på avdelningens verksamhet. Det har inte funnits något systematiskt system för detta och av denna orsak kan det hända att kommuninvånaren inte får svar på sin feedback eller att de anmälda bristerna inte åtgärdas."

Relaterande till det senaste mötet (21.10), där man då - igen en gång - förkastade ett tidigare beslut, förnekar kanslichef Jukka-Pekka Halme på dagens Hangötidning att det skulle vara frågan om ett bristande förtroende för leverantören. Trots att det i mötesprotokollet klart och tydligt går att läsa följande:

"Centralförvaltningen har meddelat, att den inte litar på att det Hangöföretag som skulle leverera systemet har förmåga att samarbeta med stadens adb-central. Det anskaffade systemet tas således inte i bruk."

I stället säger han att det överlag kommer rätt litet feedback. Hah!

Är det till att tala med kluven tunga, som indianerna i de gamla västernböckerna uttryckte sig. Eller är det än en gång bara prat om, på Hangösvenska; Skitprat?