onsdag 5 maj 2010

Ändringar i investeringsplanen för hamnen

Då vi nu är inne på temat "Hangö hamn", kan jag kanske ta upp följande som jag läser på föredragningslistan inför hamnnämndens nästa möte:

Trailer- och container-kylenheters frakt har från årets början ökat i Västra hamnen. Enheterna behöver elektricitet när de är i hamnen. Bredvid hamnens IMDG-fält finns för tillfället 48 st 32 A eluttag avsedda för trailers och containrar, och dessa räcker inte till för det nuvarande och växande behovet.

Meningen är, att elanslutningen uppdateras till ungefär 300 A, hamnen anskaffar en ny elcentral och elskåp för ca. 20 – 30 st nya eluttag. Den ifrågavarande investeringen skulle installerad vara värd 50 000 € - 60 000 €.

För att få fram pengar till detta föreslås det att den planerade muddringen inte görs utan att investeringsanslagen som är avsedda för detta (60 000 €) i sin helhet förflyttas till förbättring av infrastrukturen.

Lek med siffror


Hamnnämndens ordförande Stig Sundberg går glatt ut med en drös vansinninga siffror från hamnen. Belåtet konstateras det på YLE att "Varutrafiken i april var hela 143 procent större än i mars" och "Bilimporten var hela 224 procent större i april än i mars". Exemplen är naturligtvis flere, men det gagnar ingen att jag återger dem här.

Det stora uppsvinget kanske blir mer förståeligt om man håller i åtanke att hamnen stod halva mars på grund av strejk.

En aningen mera verklighetstrogen bild av den, trots min aningen skeptiska inledning, åtminstone delvis positiva utvecklingen i hamnen ger följande siffror: Varutrafiken över Hangö ökade i april med 8 % och långtradar- och trailertrafiken med 7 % jämfört med samma tid i fjol. Här inverkar naturligtvis ochså den kompensationstrafik i april som uppstod efter strejken, men ändå.

Desto mera bekymmersam statistik visar följande: Fartygstrafiken sjönk med hela 17 % jämfört med i fjol, bilimporten minskade med 11 %, containertrafiken med 9 % och pappersexporten sjönk med 29 %. Inte bra.