Beredningsarbetet inom Alkuprojektet för reformeringen av den statliga regionförvaltningen håller på att förflyttas till regionerna. I de nya regionerna bildas förändringsgrupper för varje ny närings-, trafik- och miljöcentral (15 st.) och för varje nytt regionförvaltningsverk (6). Förändringsgruppernas uppgift är att bereda och leda förändringsprocessen samt upprätta en regional förändringsplan som genomför Alkuprojektets riktlinjer. I den ingår planer på bl.a. placeringen av arbetsuppgifter och av personalen, planer på lokalerna, informationen och datasystemen. Förändringsgruppen för Södra Finlands regionförvaltningsverk sammanträdde idag för första gången.
Beredningen av projektet för reformeringen av regionförvaltningen fortsätter med utgångspunkt ur de nationella arbetsgruppernas förslag. De nationella arbetsgrupperna definierar enligt behov principerna för reformen mer exakt samt koordinerar och främjar det regionala beredningsarbetet.
Till förändringsgruppen för Södra Finlands regionförvaltningsverk har utnämnts följande representanter:
Länsstyrelsen i Södra Finlands län:
Landshövding Anneli Taina (hela ämbetsverkets representant), gruppens ordförande
- Social- och hälsovårdsväsendet: Avdelningschef Esa Ellala (representerar social- och hälsoavdelningen vid länsstyrelsen i Södra Finlands län)
- Bildningsväsendet: Inspektör för bildningsväsendet Lasse Lehtinen (representerar bildningsavdelningen vid länsstyrelsen i Södra Finlands län)
- Konkurrens- och konsumentärenden: Avdelningschef Eija Burke-Hilden (representerar konkurrens- och konsumentavdelningen vid länsstyrelsen i Södra Finlands län), gruppens sekreterare
- Räddningsväsendet: Räddningsöverinspektör Esa-Pentti Lukkarinen (representerar räddningsavdelningen vid länsstyrelsen i Södra Finlands län)
- Polisärenden: Länspolisöverinspektör Kari Hemminki (representerar polisavdelningen vid länsstyrelsen i Södra Finlands län)
Miljötillstånd:
Överingenjör Heli Antson (gemensam representant för Tavastlands, Sydöstra Finlands, Sydvästra Finlands och Nylands miljöcentraler)
Direktör Aino Turpeinen (gemensam representant för Östra Finlands och Västra Finlands miljötillståndsverk), gruppens viceordförande
Arbetarskydd:
Distriktschef Kaarina Myyri-Partanen (gemensam representant för Tavastlands, Sydöstra Finlands och Nylands arbetarskyddsdistrikt)
Lönegaranti:
Tf. förvaltningschef Annikki Veijalainen (gemensam representant för Tavastlands, Sydöstra Finlands och Nylands TE-centraler)
Information:
Kommunikationschef Sari Mattila (Länsstyrelsen i Södra Finlands län)
Administrativa stödtjänster:
Förvaltningschef Tuula-Kaarina Isosuo (Länsstyrelsen i Södra Finlands län)
Personalens representanter:
Tavastlands, Sydöstra Finlands och Nylands arbetarskyddsdistrikt:
representanten utnämns senare
Länsstyrelsen i Södra Finlands län: Överinspektör Tuulikki Forssén, JUKO rf.,
reserv, föredragande Antti Koski, Pardia rf.
Tavastlands, Sydöstra Finlands och Nylands miljöcentraler:
Överinspektör Päivi Vilenius, JUKO rf., reserv, äldre ingenjör Risto Lehtoranta, Pardia rf.
Östra Finlands och Västra Finlands miljötillståndsverk:
Miljöråd Jukka Leinonen, Pardia rf.
Tavastlands, Sydöstra Finlands och Nylands TE-centraler:
Inspektör Helena Haapasaari Pardia rf.
**********************************************************
Den statliga regionförvaltningen omorganiseras från och med 1.1.2010. Målet med Alkuprojektet är en regionförvaltning som utgående från medborgarna och kunderna fungerar effektivt och resultatrikt. Reformen gäller länsstyrelserna, TE-centralerna, skogscentralerna, de regionala miljöcentralerna, vägdis trikten, arbetarskyddsdistrikten och miljötillståndsverken.
Mer info om Alkuprojektet:
Broschyr om Alkuprojektet (på finska, PDF-format)
Finansministeriets webbsidor om Alkuprojektet
onsdag 21 januari 2009
Beredningsarbetet för det nya regionförvaltningsverket i Södra Finland inleds
Etiketter:
antson,
burke-hilden,
ellala,
haapasaari,
hemminki,
koski,
lehtinen,
lehtoranta,
leinonen,
lukkarinen,
länsstyrelsen,
mattila,
myyri-partanen,
taina,
turpeinen,
veijalainen,
vilenius
Dimmigt väder
I tidningen Hangö kan vi den 21 januari 1894 läsa att vädret var ungefär dom nu.
Ångare i tjocka
Ångaren Astraea, kapten F. Wadman, ankom hit i torsdags kl. 12 på dagen med 125 tons last och 20 passagerare. Resan hade för öfrigt warit tämligen dräglig med laber SW wind som nu och då wisade benägenhet att draga sig öfwer på SO, men senaste tisdag afton, då ångaren befann sig på höjden af Bornholm, uppstod plötsligt en tät tjocka, som warade under hela återsående delen af resan. Till följd häraf war man twungen gå dels för half, dels för sakta maskin och nödgades så gott som från Gottland pejla sig fram med lodet. På torsdag morgon befann sig också ångaren i närheten af Segelskär wid inloppet till Ekenäs och man obserwerade redan för ut wåldsamma bränningar, då tjockan för en stund lättade och Hangö fyrbåk obserwerades, hwarefter man inom kort befann sig i rätt farled och ångade in till Hangö.
Wid wärkstälda uppmätningar hade hafswattnets temperatur i Östersjön befunnits wara + 3½ grad C.
Ångaren Botnia, kapten C. F. Holm, hade redan wid awgången från Köpenhamn haft tjocka och fick segla i dimma så godt som ända fram till Hangö. Någon storm hade ångaren icke haft att utkämpa, utan hade winden hela tiden warit laber, kommande från sydliga kanten. Utanför finska kusten kom ångaren i fredags omkring kl. 10 f. m., men som tjockan alt ännu war ganska tät, kunde någon fyr icke urskiljas, hwarför man war twungen ligga bi tills kl. 3 e. m. då ångaren fick Bengtskärs båk i sikte och något senare Hangö fyrbåk. Botnia inlöpte hit omkring kl. 6 på aftonen.
Ångaren Finland, kapten Faworin, hade på sin resa från Lybeck till Hangö äfwen haft att leta sig fram under samma wäderleksförhållanden som de twänne tidigare omnämnda ångbåtarna. Finland anlände hit i fredags omkring kl. 7 på afton med full last, bestående af foder, mjöl och styckegods.
Ångare i tjocka
Ångaren Astraea, kapten F. Wadman, ankom hit i torsdags kl. 12 på dagen med 125 tons last och 20 passagerare. Resan hade för öfrigt warit tämligen dräglig med laber SW wind som nu och då wisade benägenhet att draga sig öfwer på SO, men senaste tisdag afton, då ångaren befann sig på höjden af Bornholm, uppstod plötsligt en tät tjocka, som warade under hela återsående delen af resan. Till följd häraf war man twungen gå dels för half, dels för sakta maskin och nödgades så gott som från Gottland pejla sig fram med lodet. På torsdag morgon befann sig också ångaren i närheten af Segelskär wid inloppet till Ekenäs och man obserwerade redan för ut wåldsamma bränningar, då tjockan för en stund lättade och Hangö fyrbåk obserwerades, hwarefter man inom kort befann sig i rätt farled och ångade in till Hangö.
Wid wärkstälda uppmätningar hade hafswattnets temperatur i Östersjön befunnits wara + 3½ grad C.
Ångaren Botnia, kapten C. F. Holm, hade redan wid awgången från Köpenhamn haft tjocka och fick segla i dimma så godt som ända fram till Hangö. Någon storm hade ångaren icke haft att utkämpa, utan hade winden hela tiden warit laber, kommande från sydliga kanten. Utanför finska kusten kom ångaren i fredags omkring kl. 10 f. m., men som tjockan alt ännu war ganska tät, kunde någon fyr icke urskiljas, hwarför man war twungen ligga bi tills kl. 3 e. m. då ångaren fick Bengtskärs båk i sikte och något senare Hangö fyrbåk. Botnia inlöpte hit omkring kl. 6 på aftonen.
Ångaren Finland, kapten Faworin, hade på sin resa från Lybeck till Hangö äfwen haft att leta sig fram under samma wäderleksförhållanden som de twänne tidigare omnämnda ångbåtarna. Finland anlände hit i fredags omkring kl. 7 på afton med full last, bestående af foder, mjöl och styckegods.
* * *
Ångaren Pehr Brahe, som ligger förtöjd i wästra hamnen, höll natten mot i förgår på att komma på drift till följd däraf, att ångarens utlagda ankaren i anseende till stark dyning började dragga. Från sin obehagliga dilemma räddades Pehr Brahe af Murtajas besättning som lyckades förtöja båten i så god tid, att någon skada icke hann uppstå.
Etiketter:
astraea,
bengtskär,
botnia,
ekenäs,
favorin,
finland,
holm,
murtaja,
pehr brahe,
segelskär,
västra hamnen,
wadman
Genencor, Uuttera, Aro
Dystert, men sant. Tre nya samarbetsförhandlingar på gång.
Det är inte bara Hangö hamn och de företag som jobbar med importbilar som berörs av lågkonjunkturen. Enzymtillverkaren Genencor inledde i måndags samarbetsförhandlingar. Fabrikschef Antti Kosola vill inte gå in på detaljer, men säger att förhandlingarna berör alla anställda. Genencor har enligt sin hemsida cirka 145 anställda varav nu ungefär 15 berörs av eventuella uppsägningar. Förhandlingarna berör alla personalgrupper, säger Antti Kosola.
Genencor tillverkar enzymer, främst för tvättmedel, sötningsmedel och foder. Fabrikschefen vill inte i detalj berätta inom vilken sektor problemen främst förekommer utan hänvisar det allmänna försämrade ekonomiska läget även om det fanns problem i lönsamheten före lågkonjunkturen. Antti Kosola konstaterar att lågkonjunkturen inte hjälper upp situationen.
Företaget Uuttera som i huvudsak sköter spedition och importkonditionering av nya bilar i Hangö inleder samarbetsförhandlingar på onsdagen. Läget är svårt, säger vd Matti Niemi. Företaget har 150 fastanställda. Bland dem finns unga såväl som äldre arbetstagare.
Niemi säger eftersom samarbetsförhandlingarna pågår i sex veckor kan läget ändra en hel del och det är först i slutet av de här sex veckorna man kan säga om det blir frågan om permitteringar eller uppsägningar. Niemi säger ändå att om ekonomiska läget fortsätter som nu kommer tiotals anställda att beröras.
Matti Niemi påpekar att alla vet hur det slutar, i något skede blir det bättre tider igen, men hur länge svackan håller i sig vet ingen. En prognos för hur bilhandeln kommer att se ut i Finland i år finns; mellan 80 000 och 90 000 nya bilar förväntas säljas i år mot över 140 000 ifjol. Den finländska marknaden är ändå liten jämfört med den ryska marknanden och läget i Ryssland är helt oklart.
Företaget Aro sysselsätter 34 personer i Hangö hamn. Företaget sköter om praktiska frågor i samband med bilimport och tvingas nu se över personalstyrkan. Frågan är om det blir permitteringar eller uppsägningar för mellan 5 och 7 anställda. Platschef Into Johansson hoppas på det bästa; många av de anställda har jobbat över 30 år i företaget. Bolaget grundades år 1977. Orsakerna till förhandlingarna är nedgången i bilförsäljningen.
Inte så farligt som det lät i rubriken, alltså. Men ändå.
Det är inte bara Hangö hamn och de företag som jobbar med importbilar som berörs av lågkonjunkturen. Enzymtillverkaren Genencor inledde i måndags samarbetsförhandlingar. Fabrikschef Antti Kosola vill inte gå in på detaljer, men säger att förhandlingarna berör alla anställda. Genencor har enligt sin hemsida cirka 145 anställda varav nu ungefär 15 berörs av eventuella uppsägningar. Förhandlingarna berör alla personalgrupper, säger Antti Kosola.
Genencor tillverkar enzymer, främst för tvättmedel, sötningsmedel och foder. Fabrikschefen vill inte i detalj berätta inom vilken sektor problemen främst förekommer utan hänvisar det allmänna försämrade ekonomiska läget även om det fanns problem i lönsamheten före lågkonjunkturen. Antti Kosola konstaterar att lågkonjunkturen inte hjälper upp situationen.
* * *
Företaget Uuttera som i huvudsak sköter spedition och importkonditionering av nya bilar i Hangö inleder samarbetsförhandlingar på onsdagen. Läget är svårt, säger vd Matti Niemi. Företaget har 150 fastanställda. Bland dem finns unga såväl som äldre arbetstagare.
Niemi säger eftersom samarbetsförhandlingarna pågår i sex veckor kan läget ändra en hel del och det är först i slutet av de här sex veckorna man kan säga om det blir frågan om permitteringar eller uppsägningar. Niemi säger ändå att om ekonomiska läget fortsätter som nu kommer tiotals anställda att beröras.
Matti Niemi påpekar att alla vet hur det slutar, i något skede blir det bättre tider igen, men hur länge svackan håller i sig vet ingen. En prognos för hur bilhandeln kommer att se ut i Finland i år finns; mellan 80 000 och 90 000 nya bilar förväntas säljas i år mot över 140 000 ifjol. Den finländska marknaden är ändå liten jämfört med den ryska marknanden och läget i Ryssland är helt oklart.
* * *
Företaget Aro sysselsätter 34 personer i Hangö hamn. Företaget sköter om praktiska frågor i samband med bilimport och tvingas nu se över personalstyrkan. Frågan är om det blir permitteringar eller uppsägningar för mellan 5 och 7 anställda. Platschef Into Johansson hoppas på det bästa; många av de anställda har jobbat över 30 år i företaget. Bolaget grundades år 1977. Orsakerna till förhandlingarna är nedgången i bilförsäljningen.
Inte så farligt som det lät i rubriken, alltså. Men ändå.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)