Det är inte bara Hangö hamn och de företag som jobbar med importbilar som berörs av lågkonjunkturen. Enzymtillverkaren Genencor inledde i måndags samarbetsförhandlingar. Fabrikschef Antti Kosola vill inte gå in på detaljer, men säger att förhandlingarna berör alla anställda. Genencor har enligt sin hemsida cirka 145 anställda varav nu ungefär 15 berörs av eventuella uppsägningar. Förhandlingarna berör alla personalgrupper, säger Antti Kosola.
Genencor tillverkar enzymer, främst för tvättmedel, sötningsmedel och foder. Fabrikschefen vill inte i detalj berätta inom vilken sektor problemen främst förekommer utan hänvisar det allmänna försämrade ekonomiska läget även om det fanns problem i lönsamheten före lågkonjunkturen. Antti Kosola konstaterar att lågkonjunkturen inte hjälper upp situationen.
* * *
Företaget Uuttera som i huvudsak sköter spedition och importkonditionering av nya bilar i Hangö inleder samarbetsförhandlingar på onsdagen. Läget är svårt, säger vd Matti Niemi. Företaget har 150 fastanställda. Bland dem finns unga såväl som äldre arbetstagare.
Niemi säger eftersom samarbetsförhandlingarna pågår i sex veckor kan läget ändra en hel del och det är först i slutet av de här sex veckorna man kan säga om det blir frågan om permitteringar eller uppsägningar. Niemi säger ändå att om ekonomiska läget fortsätter som nu kommer tiotals anställda att beröras.
Matti Niemi påpekar att alla vet hur det slutar, i något skede blir det bättre tider igen, men hur länge svackan håller i sig vet ingen. En prognos för hur bilhandeln kommer att se ut i Finland i år finns; mellan 80 000 och 90 000 nya bilar förväntas säljas i år mot över 140 000 ifjol. Den finländska marknaden är ändå liten jämfört med den ryska marknanden och läget i Ryssland är helt oklart.
* * *
Företaget Aro sysselsätter 34 personer i Hangö hamn. Företaget sköter om praktiska frågor i samband med bilimport och tvingas nu se över personalstyrkan. Frågan är om det blir permitteringar eller uppsägningar för mellan 5 och 7 anställda. Platschef Into Johansson hoppas på det bästa; många av de anställda har jobbat över 30 år i företaget. Bolaget grundades år 1977. Orsakerna till förhandlingarna är nedgången i bilförsäljningen.
Inte så farligt som det lät i rubriken, alltså. Men ändå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar