Fortsättning från gårdagen.
Om ångfartyget Graphics strandning skrifves till oss från Hangö den 27:e nov.:
Huru träng Hangö hamn är, har redan tidigare visat sig vid de mindre missöden, för hvilka anlöpande fartyg en och annan gång varit utsatta. Men först i går vid engelska ångfartyget Graphics haveri inne i hamnen kom detta förhållande tydligt i dagen.
Fartyget, destineradt från Hull till Hangö och lastadt med omkring 2.000 balar bomull för Tammerfors samt kaffe, järnvaror m.m. för Wiborg, Borgå m.fl. städer anlöpte Hangö middagstiden. Lots var fartyget till mötes, men kunde i anseende till den svåra sjögången icke komma ombord, hvarför fartygets befälhafvare, som flere gånger förut besökt Hangö, fortsatte färden, tätt följd af lotsbåten. Kommet in i hamnen kastade fartyget ankar och lät lotsen, som samtidigt anländt, föra en tross i land. Men vid försöket, att emot den starka vinden hala upp fartyget till lastbryggan, sprang trossen och samma otur var det med en ny i land förd tross. Fartyget råkade i drift, ankaret draggade och innan maskinen hann verka hade fartyget törnat på en i hamnen liggande klippa, Notholmen. Maskinrummet fyldes ögonblickligen med vatten och innan kort hade vatten inträngt jämväl i lastrummen. Någon fara för besättningen förefans ej. Från Reval anhölls om assistens och i morgse i dagningen syntes fyra ångfartyg närma sig Hangö. Dessa, hvilka nu ligga förtöjda i hamnen, befunnos vara bergningsbåtarne Neptun, Eol, Neva och Wolga.
Någon uppgörelse om bergningen har ännu icke blivit träffad och ej heller har, i anseende till sjögången, någom undrsökning om skadorna i Graphics botten kunnat genom dykare vidtagas. Men då såväl vindens styrka som vågsvallet under förmiddagens förlopp småningom aftagit, torde fartyg och last kunna bergas.
------
Otrolig avslutning följer i morgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar