Det skeppsvrak som ligger under havsbotten i Västra hamnen i Hangö är ett fornminne som måste undersökas noggrannt innan hamnen kan utföra arbeten på platsen där vraket ligger. Det visar de prover som dykare togs i somras.
Vraket är 16 meter långt och cirka fem meter brett. Fartyget är byggt av furuvirke, visar de dendrologiska prover som togs i somras. Viktigast av allt är att vraket tydligt överskrider fornminnesåldern, förklarar forskare Johanna Mäkinen på Museiverket.
- De prover som nu tagits visar att vraket daterar från sent 1820-tal.
Dendrokronologiska experten Pentti Zetterberg vid universitetet i Joensuu bekräftar uppgifterna och hänvisar till en rapport han sänt till staden och museiverket.
- Förutom att åldersbestämma vraket är det möjligt att medelst nya träprover och lite tur bestämma fartygsvirkets ursprung, så vitt det härstammar från europa, säger han.
Vrak som är över ett hundra år gamla skyddas av fornminneslagen och de måste undersökas innan arbeten får påbörjas på den plats där fornminnet finns, i detta fall alltså på fyndplatsen i Västra hamnens vatten i Hangö.
- Vi måste göra nya utgrävningar, det vill säga dyka på nytt. Dessutom ska alla skrifter som kan innehålla information om vraket läsas noggrannt.
Hangö hamn hoppas att Museiverket gör dykningarna så snabbt som möjligt. Johanna Mäkinen tror att dykningar kan göras redan i vår. Hur länge de tar, beror på vad dykarna stöter på. - Om vi hittar mycket föremål, kan det ta längre. Det kan också hända att vraket som till största delen är täckt av sand, är i gott skick - det är egentligen sannolikt, menar hon.
Ingen vet vad det är för ett fartyg trots att vraket har varit känt i flera år. En hypotes är att det lilla träfartyget skulle ha använts i hamnområdet.
Hamnens tekniska direktör Björn Peltonen säger att hamnen inte kan göra så mycket annat än vänta på museiverkets utlåtande.
Hamnen väntar också på att få muddringstillstånd av Västra Finlands miljötillståndsverk. Hamnen vill dumpa muddringsmassor utanför vågbrytaren där vraket ligger. Djupet vid Roro 3-kajen är nu sju meter och hamnen vill att djupet ska bli nio meter så att större båtar kan komma in i hamnen.
-Kajen blev dyrare än beräknat så vi borde kunna ta in större båtar för att få kostnaderna täckta, säger Peltonen.
- Utgrävningarna borde inte inverka på tidtabellen för kajarbetena så vitt inga överraskande nya rön kommer i dagen. Museiverket kan enligt Peltonen efter nogrannare undersökningar ge lov att vraket täcks eller besluta om att det ska flyttas.
tisdag 9 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar