I tidningen Åbo Underrättelser, den 17.12.1877 kan vi läsa om ett nytt fartyg på linjen Stockholm-Hangö.
Nytt ångfartyg. I måndags anlände till Stockholm från Oskarshamn det för finska transito-ångbåts-aktiebolagets räkning wid der warande mekaniska werkstad nybygda ångfartyget Express II, som kommer att intaga sina turer mellan Stockholm och Hangö och dymedelst uppehålla wintertrafiken. Fartyget, som är 145 fot långt, 23 fot bredt och ligger 10 fot djupt med en last på 3.000 centner, har en propellerångmaskin om 110 hästars kraft. som framdrifwer detsamma till en hastighet af 10 3/4 knop i timmen. Att detsamma, såsom isbrytare betraktadt, är solidt och omsorgsfullt bygdt, säger sig sjelft. Fartyget är indeladt med 5 wattentäta skott. Dess inredning under öfwerbyggnaden består i tre passagerarehytter på hwardera sidan samt en hytt för kaptenen, hytt för städerskan, posthytt m. m. inom en salong, hwarifrån man å en trappa uppkommer till öfre däck. Midskepps är under samma öfwerbyggnad inredd en salong för 2:a klassens passagerare, försedd med minst 12 liggplatser samt en hytt för fruntimmer med 4 liggplatser. I denna trakt finnes äfwen hytter för underbefälet, restauratris och betjening. Förut är skans inredd jemte kabelgatt och källare. Wärmeledning medelst är inledd till alla salonger och hytter. Ångwinsch och andra tidsenliga uppfinningar äro iakttagna wid detta fartgs byggnad. Tacklingen består af 2:ne slättoppade master med bermuda-segel. hwilka äfwen kunna nedtagas under däck. Allt stående gods är af "wire-rope". Fartyget är utrustadt med 3 ypperliga båtar hwaraf de twänne största äro lifräddningsbåtar. Maskinen tillhör hög- och lågtryckningspricipen med injektionskondensor och är så inrättad, att den i fall af behof kan begagnas utan kondensor.
onsdag 17 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar